Politiek
30 apr 2022, 07:33
Je ziet het vaak in reclamefolders staan: naast de 'aanbieding' staat vaak ook de 'oude' prijs van het product. Klinkt het te mooi om waar te zijn? Dat is het vaak ook. Daarom maakt de Europese Unie (EU) nu korte metten met die misleidende 'van/voor'-prijzen.
Op dit moment geldt in Nederland nog de regel dat de 'oude' prijs in de afgelopen drie maanden geleden gevraagd mag zijn door de verkoper. Binnenkort moet de 'van-prijs' waar korting op komt de laagste prijs zijn van de laatste dertig dagen. Het kabinet voert de nieuwe regels in na een EU-besluit om in alle lidstaten dezelfde regels te laten gelden.
Wel komt er een uitzondering voor zogeheten 'opeenvolgende prijsverminderingen'. Bijvoorbeeld producten waar eerst 20 procent korting en later 50 procent korting op geldt. In dat geval mag de verkoper blijven verwijzen naar het bedrag waar als eerste korting over werd gegeven. Ook komt er een uitzondering voor bederfelijke producten, zoals voedsel.
De nieuwe regels gaan halverwege mei al in. Volgens minister Micky Adriaansens van Economische Zaken zijn ondernemers erbij gebaat dat het kabinet nu iets doet aan misleidende prijzen. Daardoor hebben zij namelijk minder last van oneigenlijke concurrentie, stelt de bewindsvrouw.
Ook de Consumentenbond vindt het een goede zaak dat er nieuwe regels komen voor de 'van/voor'-prijs. "Hopelijk worden consumenten zo beschermd tegen misleidende aanbiedingen en komen we bij ons volgende onderzoek geen foute aanbiedingen meer tegen", laat de organisatie weten.
Bovenstaande video was eerder te zien bij de 5 Uur Show
Hart van Nederland/ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.