Politiek
4 mrt 2022, 20:26
De nasleep van een aardbeving gaat voor veel gedupeerde Groningers nog altijd gepaard met een flinke papierwinkel en ingewikkelde processen. Dat moet anders, zegt nu ook het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG), waar alle meldingen binnenkomen.
Hoewel de afgelopen jaren al is geprobeerd de afhandeling van de aardbevingsschade makkelijker te maken, ligt er toch nog een flinke stapel van ruim 30.000 openstaande zaken. Zelfs aan de eigen medewerkers kan het instituut het inmiddels niet meer uitleggen: het moeras aan regeltjes en de chaos waar gedupeerden in terecht kunnen komen.
Het IMG pleit daarom nu voor één centraal loket waar Groningers kunnen aankloppen. Op dit moment is het nog zo dat er verschillende instanties zijn waar gedupeerden voor diverse zaken terecht kunnen. Alles moet los van elkaar geregeld worden, vaak gepaard met een hoop formulieren die ingevuld moeten worden.
Idealiter zou zo'n centrale loket voor een totaalpakket moeten zorgen: wat is de schade, moet het huis versterkt worden, is verbouwen een optie of gaat de woning plat, is er sprake van waardedaling? Zomaar een paar vragen waar gedupeerden vaak mee zitten, maar voor ieder antwoord moet er nu (nog) aangeklopt worden bij een andere instantie.
Een van-het-kastje-naar-de-muur-situatie zou met een centraal loket verleden tijd moeten zijn. "Één ingang om je problemen op te kunnen lossen", noemt IMG-directeur Bas Kortmann het plan bij Hart van Nederland. Hij geeft een - op het eerste oog simpel - voorbeeld over wat eigenaren nu moeten doen om alles weer op orde te krijgen.
Maar als de opsomming begint, slaat de schrik om je oren: er komen namelijk direct vier namen van instanties uit zijn mond waarbij zo'n eigenaar moet aankloppen. "En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ken burgers die er ratgek van worden." Het IMG heeft tot nu toe voor ongeveer 1,3 miljard euro aan schades toegekend.
Iemand die kan meepraten over kastjes en muren, en dan met name het soort muren waar scheuren inzitten, is Ger Warink uit Loppersum. Al sinds 2006 is hij bezig met het afhandelen van de aardbevingsschade. De Groninger woont in een karakteristiek pand dat op de voorgevel na eigenlijk gesloopt moet worden.
In hetzelfde pand zit ook zijn muziekwinkel. Door het versterkingsproces kan de platenzaak niet open, de winkel is zelfs al drie keer gesloten geweest. "De tijd is funest. Ik ben nu al vijftien jaar bezig", zucht Ger. "Er zitten niet alleen scheuren in de stenen maar ook in mijn ziel inmiddels. De mensen die hier wonen weten precies waar het over gaat als ik dat zeg."
De situatie van Ger is misschien uniek, maar zo zijn er heel veel Groningers met allerlei unieke situaties. Daarmee zijn heel wat regelingen en procedures gemoeid. "Er zijn zoveel instanties dat je door de bomen het bos niet meer ziet", zegt de gedupeerde tot slot. Het is nu afwachten of één centraal loket het regeltjesmoeras daadwerkelijk kan dempen.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.