Politiek
4 apr 2021, 15:19
De Algemeene Schippers Vereeniging trekt aan de bel over het tekort aan ligplaatsen voor binnenvaartschepen in Nederland. Door corona wordt het probleem zichtbaar, maar volgens de branchevereniging speelt het al vijftien jaar en wordt het alleen maar erger.
Woordvoerster Sunniva Fluitsma vaart samen met haar man David Twigt en kat Stevie al jaren op een binnenvaartschip. De vrouw weet als geen ander hoeveel stress de zoektocht naar een ligplaats kan opleveren. "We voelen ons alsmaar opgejaagd", vertelt ze tegen Hart van Nederland.
Het grootste probleem is volgens haar dat schippers bij de meeste aanlegplaatsen maar een bepaald aantal uren mogen liggen voor ze weer weg moeten. Gemeentes en provincies zijn terughoudend met het aanbieden van ligplaatsen, omdat ze niet willen dat "iedereen bij hun komt liggen."
Net als bij vrachtwagenchauffeurs moeten binnenvaartschippers na een aantal uur verplicht rust nemen. Met in totaal 7.000 Nederlandse binnenvaartschepen plus buitenlandse schepen en een beperkt aantal ligplaatsen wordt dit een hele puzzel. Wie te lang doorvaart kan een boete van 1500 euro verwachten.
Schippers meren niet alleen aan om uit te rusten. Ze moeten ook van boord kunnen om bijvoorbeeld de wekelijkse boodschappen te doen, naar de dokter te gaan of familie en vrienden te zien. Dit wordt schippers volgens Fluitsma bijna onmogelijk gemaakt. "Wij moeten altijd maar blijven varen", zegt ze tegen Hart van Nederland. Zelf heeft de vrouw al eens meegemaakt dat ze drie maanden voor haar stervende vader moest zorgen en haar schip telkens moest verplaatsen.
In juni 2020 heeft de Kamer een motie goedgekeurd die ervoor zorgt dat binnenvaartschepen tijdens de duur van de coronacrisis langer mogen blijven liggen. Door de crisis wordt namelijk ook minder gevaren. Rijkswaterstaat heeft de opdracht gekregen om het voortouw te nemen en dit met provincies en gemeentes te regelen. Fluitsma ziet graag een structurele oplossing, want "corona legt het probleem nu alleen bloot, maar daarvoor was het er ook al".
"Er zijn altijd populaire ligplaatsen. Iedereen wil op het mooiste plek liggen, en die zin het eerste bezet", aldus Brian Vrijaldenhoven van Rijkswaterstaat. "Een alternatief zou zijn om bij een particulier die een kade heeft om te vragen of het schip daar zolang mag liggen." Onmogelijk, vindt Fluitsma. "Die particulieren zijn er helemaal niet."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.