Politiek
9 aug 2017, 07:55
De Belastingdienst heeft in 2014 ten onrechte de kinderopvangtoeslag bij 232 gezinnen stopgezet. Dat concludeert de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen in een woensdag verschenen rapport. De fiscus kwam tot deze maatregel omdat er mogelijk misbruik werd gemaakt van de regeling. Hierbij werd er geen rekening gehouden met de ernstige gevolgen voor een grote groep ouders die niets verkeerd had gedaan. "De Belastingdienst heeft de ouders door deze ongenuanceerde aanpak in een onmogelijke positie, grote financiële problemen en langdurige onzekerheid gebracht", aldus de Ombudsman.
Pas na het stopzetten van de kinderopvangtoeslag in 2014 vraagt de Belastingdienst om bewijzen van de 232 gezinnen. Daarnaast worden de ontvangen toeslagen van voorgaande jaren teruggevraagd. Veel ouders raken daardoor in de financiële problemen en moeten hun kind van de opvang afhalen. In totaal worden 390 bezwaarschriften ingediend over de terugvordering van de toeslagen van 2012, 2013 en 2014. Begin juli zijn 376 bezwaren afgehandeld, 51 procent daarvan wordt gegrond verklaard.
"De Belastingdienst moet oog hebben voor het burgerperspectief. Dat betekent een proportionele en behoedzame aanpak, die geen onschuldige slachtoffers maakt", zo vertelt Van Zutphen. "In dit geval heeft de Belastingdienst alle 232 betrokkenen op voorhand al schuldig verklaard door de kinderopvangtoeslag stop te zetten. De getroffen gezinnen verdienen compensatie." Van Zutphen wil naast de financiële tegemoetkoming ook dat de Belastingdienst excuses maakt aan de getroffen ouders. De Belastingdienst heeft al wel beloofd de werkwijze aan te passen en de ombudsman hierover te informeren.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.