Politiek
24 sep 2018, 21:08
Albert Heijn rust de eerste AH to go-winkels uit met techniek voor kassaloos winkelen. Klanten van de twee filialen in het Amsterdams Medisch Centrum (AMC) hoeven vanaf maandag niet meer in de rij te staan voor de kassa. Volgende week volgt de AH to go bij het metrostation op Amsterdam CS. Voor het kassaloos winkelen moeten klanten met een speciaal pasje een kaartje bij het schap scannen. Het bedrag wordt automatisch afgeschreven. Het zogeheten 'tappen' is ook mogelijk met een Android-telefoon. Andere besturingssystemen als iOS en Windows volgen later. Lees ook: Zogenaamd transparante app Albert Heijn verhult uitbuiting arbeiders Het is volgens de super voor het eerst dat er zoiets in Europa mogelijk is. De automatische betalingen gaan via technologie van CM.com, een platform voor onder meer berichten, bellen en betalingen.
Albert Heijn was al een tijdje bezig met de voorbereidingen. In december vorig jaar begon de super met een proef in de AH to go in het hoofdkantoor van moederbedrijf Ahold Delhaize in Zaandam. Het is de bedoeling dat er op termijn in alle circa tachtig AH to go-winkels geen kassa meer nodig is. De vernieuwing betekent overigens niet dat de kassa's uit de filialen verdwijnen. Voorlopig blijft ook de ouderwetse manier van afrekenen gewoon mogelijk.
Tap to go: geen fysieke kassa's of caissières meer in de supermarkt, gewoon zelf afrekenen met je mobieltje. Wat vindt Nederland daarvan? Vandaag deden er 1500 mensen mee aan ons onderzoek en die vinden daar inderdaad iets van. Een meerderheid van 53% vindt dit geen goede ontwikkeling, al is er ook een grote groep van 38 procent die zo'n kassaloze winkel wel ziet zitten. Wat worden nou als de belangrijkste nadelen genoemd? We worden veel te afhankelijk van digitale techniek, dat antwoord hoorden we het meeste. Op plek twee, het wegvallen van het menselijke contact, even een praatje maken met de caissière, en op plek drie dat de kans op winkeldiefstal hierdoor een stuk groter wordt. En als we het dan over de voordelen van zo'n systeem hebben, komt er eigenlijk maar één antwoord uit de bus: we hoeven niet meer in de rij te staan voor de kassa. ANP/Redactie
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.