Rijd je altijd keurig de maximaal toegestane snelheid, en ga je er niet overheen? Dan behoor je echt tot de minderheid van de Nederlanders, zo blijkt uit het Hart van Nederland verkeersonderzoek onder een representatieve groep van 3.276 automobilisten.Van hen geeft 81 procent aan weleens te hard te rijden. 19 procent zegt nooit boven de toegestane snelheid uit te komen. Dit zijn vooral beginnende bestuurders tussen de 18 en 24 jaar (33 procent) en 65-plussers (24 procent). Ook houden vrouwen zich het vaakst altijd aan de snelheid: 19 procent tegenover 16 procent van de mannen.Tegelijkertijd geeft 3 procent van de bestuurders aan vrijwel altijd te hard te rijden. Onder mannen ligt dit percentage op 4 procent, bij de vrouwen is dat maar een procent. Dit komt voor een deel omdat mensen het gevoel hebben niet gepakt te kunnen worden. "Flitsmeister is mijn reddende engel", schrijft een van de respondenten. Nog eens 13 procent (16 procent van de mannen) geeft aan geregeld te hard te rijden. Dat wordt dan vooral gedaan op delen waarvan ze weten dat er geen camera's of trajectcontrole is.Aanpak huftergedragWat is dan de beste manier om hardrijders aan te pakken? Daarover zijn de meningen verdeeld. Zo vindt 23 procent van de mensen dat hogere boetes de beste manier is. 21 procent wil het makkelijker maken dat een rijbewijs wordt ingevorderd door uitbreiding van het puntenrijbewijs, wat nu alleen nog voor mensen met drank op achter het stuur geldt. Bijna een vijfde (19 procent) is van mening dat het beste is om boetes voortaan inkomensafhankelijk te maken, terwijl 18 procent vindt dat hardrijders verplicht op cursus moeten. Slechts 4 procent vindt de beste oplossing het plaatsen van meer flitsers om de pakkans te vergroten.Tegelijkertijd leggen verschillende deelnemers de schuld ook juist bij de betutteling vanuit de overheid. Zo vinden enkele mensen dat "juist het tegenovergestelde" gedaan moet worden. "Maximum snelheid omhoog", bepleiten meerdere mensen. "Veel medeweggebruikers rijden ook als slakken. Dat is in mijn ogen vele malen gevaarlijker", duidt iemand zijn voorstel. "Zoek liever uit waarom er meer huftergedrag is in het verkeer in plaats van altijd maar meer en meer kinderachtige regeltjes in te voeren", schrijft een ander.Saillant detail uit het onderzoek is dat 66 procent van de Nederlandse bestuurders zichzelf beter vinden rijden dan de gemiddelde medeweggebruiker.