Dat Heineken nog steeds actief is in Rusland ondanks de oorlog met Oekraïne, valt niet in goede aarde bij Nederlanders, blijkt uit onderzoek van Hart van Nederland. De Russische dochteronderneming van het oer-Hollandse biermerk heeft 61 nieuwe producten op de Russische markt gebracht. Toen Jan de Groen dat nieuws hoorde, werd hij woest. Jan vindt dat het bedrijf de eretitel van hofleverancier moet inleveren en is een petitie gestart. Hij begrijpt niet waarom de brouwer nog in het oorlogszuchtige land bezig is: "Ik vind dit echt ongelooflijk. Hoe kan je dit nu doen als je Heineken bent? Het is een merk waar we als Nederlanders trots op zijn." De Groen besloot om in actie te komen door een petitie op te zetten. "Er waren altijd goede banden met het koningshuis en de Heineken familie. De titel 'hofleverancier' moet afgenomen worden." Trots?600 personen hebben de afgelopen vijf dagen de petitie getekend. "Ik vind dat al best veel, want de media weten hier nog niet vanaf. Maandag ga ik een bericht richten aan de koning. Je moet als bedrijf vrij zijn van onbesproken gedrag. Als je nu nog in Rusland zit, ben je dat niet." Uit het Hart van Nederland-panel onder 4.225 panelleden blijkt dat 52 procent vindt dat Heineken geen hofleverancier meer mag zijn. Ook is gevraagd of we nog trots zijn op het merk Heineken. 63 procent zegt dat niet meer te zijn, 12 procent is het nog wel. 8 procent van de Nederlanders zegt nog heel trots te zijn.Hart van Nederland vroeg mensen op straat waarom zij vinden dat Heineken wel of geen hofleverancier meer mag zijn: BrouwerHeineken sprak zich eerder deze week uit over de beweringen aan hun adres. De bierbrouwer stelt dat lokale collega's in Rusland doen wat ze kunnen om het bedrijf draaiende te houden. Dat doen ze om te voorkomen dat het bedrijf wordt genationaliseerd en om ervoor te zorgen dat hun levensonderhoud niet in gevaar komt, schrijft Heineken.