Veilig Verkeer Nederland (VVN) wil de maximumsnelheid op N-wegen terugbrengen van 80 naar 60 kilometer per uur om het aantal verkeersdoden te verminderen. Maar is dat wel zo'n goed idee? En heeft Nederland daar wel zin in?Van alle dodelijke verkeersongevallen gebeurt jaarlijks 41 procent op 60 en 80-kilometerwegen waarvoor provincies als wegbeheerder verantwoordelijk zijn, zo stelt VVN, die verwijst naar cijfers van de politie.Goed idee, maar...Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen vindt het goed dat VVN het op de agenda zet. Alleen: "Dit gaat het probleem niet oplossen. Je kunt niet alle borden van 80 verwisselen met 60 en verwachten dat het opgelost is. Dit gaat juist zeer ongewenste neveneffecten hebben: niet iedereen gaat zich eraan houden, dus de snelheidsverschillen worden groot."Als automobilisten langzaam moeten rijden op N-wegen, dan kan het goed zijn dat ze zich gaan vervelen. "Dan gaan ze dingen doen, zoals op de telefoon kijken." Een betere oplossing volgens de expert is situatiespecifiek kijken en maatwerk leveren. "Dat kost geld, maar als je ongelukken wil voorkomen is dit wel de manier."Tijd voor actieRalph Kleinpenning van de Actiegroep Babberichseweg in Zevenaar (GLD) is juist wél voor een verlaging. Zijn club strijdt al jaren voor een veiligere N336, waar sinds 1986 al 6 doden zijn gevallen. "80 kilometer per uur is hier de snelheid, maar in de avond of in de nacht gaat het hier vaak veel harder en dan worden er snelheden gemeten die ver over de 100 kilometer per uur gaan."Volgens de betrokken buurtbewoner zijn er tijdens de metingen zelfs pieksnelheden van 151 kilometer per uur gemeten. Tijd voor actie, dus. "Ik hoop dat dit, wat door Veilig Verkeer wordt gezegd, wordt doorgevoerd. Dat zal heel wat herrie en overlast schelen", besluit Ralph.