In de gemeente Eindhoven is ophef ontstaan over een abriposter, als onderdeel van een overheidscampagne tegen discriminatie op de woningmarkt. "Erik en Annemarie krijgen morgen de sleutel", zo luidt de tekst op de poster, met daaronder in kleinere letters en tussen haakjes "Omar en Samira niet". De campagne is volgens velen "tendentieus en polariserend".De abriposter maakt deel uit van een campagne van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) in samenwerking met onder anderen antidiscriminatievoorziening Radar, gemeenten en meerdere vastgoedinstellingen en moet zorgen voor meer bewustwording op het gebied van woondiscriminatie bij verhuur, zo staat geschreven op de site van de Rijksoverheid. Dat lijkt vooralsnog niet bepaald gelukt, blijkt uit de reacties op sociale media.Tekst gaat verder onder tweetsWilders: het is andersomDie reacties variëren van mild ("niet zo handig") tot ronduit woest ("Wat is dit voor onzin? Wie verzint dit?? Echt een asociale campagne. Bah bah bah!"). Ook PVV-voorman Geert Wilders mengt zich in de kwestie. "Het is helaas precies andersom", twittert hij. "Omar en Samira vreten onze verzorgingsstaat leeg, krijgen gratis zorg, woningen en uitkeringen en Erik en Annemarie kunnen dat allemaal betalen en jarenlang wachten op een woning." (Tekst gaat verder onder tweet)Onderzoek RijksoverheidMeerdere twitteraars wijzen erop dat de campagne niet is gecreëerd met het oog op statushouders of asielzoekers, maar het een gevolg is van een onderzoek van de Rijksoverheid uit 2021. Daaruit bleek dat woningzoekers met een buitenlands klinkende naam vaker worden afgewezen voor een huurhuis dan woningzoekers met een Nederlandse naam.Tekst gaat verder onder tweetMaar die boodschap komt niet alleen níet over, ook vinden velen de timing van de campagne, met het oog op de enorme woningnood, nogal ongepast. Oftewel, om één van de vele verbijsterde twitteraars te citeren: "Alsof Nederlanders wél een huis kunnen krijgen... echt niet oké dit".Tekst gaat verder onder tweetCreatief met abriposterDe campagne blijkt overigens dan weer wel succesvol in het aanwakkeren van de creativiteit van sommige twitteraars, die abriposters fabrieken die - volgens hen - wél de lading dekt. Bekijk een aantal creaties hieronder.Bovenstaande video was eerder te zien bij Hart van Nederland