Frikanpouce, kibbelpouce en de sushipouce: je kunt het zo gek niet meer bedenken en je komt het tegen op social media. De varianten op de iconische tompouce lijken oneindig. Hoeveel varianten staan ons nog te wachten?Retaildeskundige Paul Moers kan wel lachen om de hype: "Ik vind het hilarisch dat het zo wordt opgepakt", zegt hij dinsdag tegen Hart van Nederland. Een van de varianten is de crompouce. In Nederland kun je daar bijna niet meer omheen:"We kennen de tompouce als een iconisch product van de HEMA, maar het is grappig dat mensen nu zo creatief zijn geweest om hier varianten op te bedenken. Je kunt er eindeloos veel bedenken, dus ik denk dat we nog niet af zijn van deze hype."Hartige variantenMaar waar ligt uiteindelijk de grens? Volgens culinair deskundige Onno Kleyn ligt die bij de hartige varianten: "Je kunt alles over de tompouce zeggen, maar subtiel is 'ie niet. Het heeft een intens zoete smaak. Daarom is die naar mijn mening niet goed te combineren met echte hartige producten, zoals met de kibbeling. Ik walg al bij het idee."Een combinatie van zoet en hartig is volgens Kleyn niet ongewoon: "Dat zie je ook in de Aziatische keuken. Zo is Cha Siu een Chinees vleesgerecht dat veel suiker bevat."Toch heeft hij zijn twijfels bij de kibbelpouce: kibbeling met bakkersroom en een laagje mierzoet zuurstokroze glazuur. "De vissmaak in combinatie met de intens zoete smaak van de tompouce kan echt niet", stelt hij. "Ik vraag mij af of ze het na een paar weken nog verkopen. Dit kan toch geen succes zijn."OplossingHoewel zowel Moers en Kleyn niet enthousiast zijn over de huidige hartige varianten van de tompouce, zien ze wel een toekomst in varianten met een iets ander recept. "Je kunt de bakkersroom vervangen door gele mayo, en ketchup en mayonaise mengen, zodat dit lijkt op het glazuur", legt Kleyn uit. "Dan is 'the sky the limit'. Het zou mij ook niet verbazen als mensen hier al op aan het broeden zijn of dit al doen."Kleyn verwacht dat een aantal varianten op de tompouce binnen een aantal weken niet meer zullen worden worden verkocht. "Maar ik verwacht wel dat we de zoete varianten, zoals de oliepouce en de crompouce, blijven kopen. Dat zijn goede smaakcombinaties", stelt hij.Geen zure nasmaakMoers houdt geen zure nasmaak over aan deze hype: "Het is toch leuk dat mensen lekker creatief bezig zijn? Ik vind het wel grappig en fijn tussen al het ellendige nieuws dat we consumeren, zoals de oorlogen." Volgens hem mag de hype dus nog wel even aanhouden.