Terug

Volg Hart van Nederland

Vraagtekens bij NS en Rover na landelijke storing, staatssecretaris eist uitleg

Vraagtekens bij NS en Rover na landelijke storing, staatssecretaris eist uitleg

112

4 apr 2022, 15:40

Terwijl de treinen weer volop rijden na de grote storing van zondag, blijft de NS ondertussen met veel vragen achter. Hoe kon één storing het treinverkeer vrijwel de hele dag platleggen?

"De oorzaak is nog niet bekend. We zijn nog onderzoek aan het doen", zegt NS-woordvoerder Arno Leblanc maandagochtend tegen Hart van Nederland. "We weten niet hoe lang dat gaat duren. Maar voor reizigers was dit een heel vervelende situatie. Dit is het ergste wat ons kan gebeuren."

Vaker storingen

Afgelopen jaar waren er ook al twee grote storingen die het treinverkeer landelijk platlegden. Maar: die twee storingen staan los van de storing zondag, zegt Leblanc. "Die twee keer ging het om een communicatiestoring bij ProRail, de beheerder van het spoor. Als zij zeggen dat je niet over het spoor kunt, dan kan dat niet. Wij (de NS, red.) hadden zelf toen geen problemen."

Hoewel de storing aan het einde van de middag was opgelost, kon de NS niet weer gaan rijden. "Doordat het systeem vastliep, konden materieel en personeel niet automatisch opnieuw ingepland worden wanneer er bijvoorbeeld een trein defect is", legt Leblanc uit.

"Toen de storing einde van de middag was opgelost, stond het systeem nog op 12:00 uur. Als we zondagavond de chaos in het systeem nog moesten oplossen, zouden de problemen alleen maar langer duren. We kozen er daarom voor om maandagochtend weer normaal te gaan rijden."

Pendelen tussen stations

Reizigersorganisatie Rover kijkt heel anders naar die situatie. Volgens de reizigersorganisatie had de NS juist wel kunnen rijden toen de storing was verholpen. "Het personeel was er, de reiziger was er en het materieel was er", zegt Rover-directeur Freek Bos.

Je had treinen kunnen laten pendelen tussen stations, stelt hij. "Het is geen perfecte dienstregeling, maar je helpt de reiziger wel. Het maakt de reiziger niet uit als er onaangekondigd een trein komt die ze naar huis brengt."

Ook het handelen van de NS tijdens de storing kon volgens Bos beter. "Ze hebben middelen om pushmeldingen of sms-berichten te sturen. Dat is allemaal niet gebeurd."

De directeur snapt dat er altijd een storing kan optreden, maar zegt dat het erom gaat hoe snel die wordt hersteld. "Je moet reizigers zo snel mogelijk weer kunnen vervoeren. Zondag is dat niet gebeurd. Dat kan en mag niet. Wij vragen de NS dan ook te kijken hoe ze dat herstelvermogen in de toekomst kunnen verhogen."

Staatssecretaris eist uitleg

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat vindt dat de NS "een zeer slechte beurt" heeft gemaakt. "Ik wil van de NS precies horen waarom het hele treinverkeer plat is gelegd en waarom er geen vervangend vervoer is geregeld. Reizigers kregen weinig informatie en geen alternatief en daarmee was de aanpak van deze storing echt onder de maat", zegt de staatssecretaris in een schriftelijke reactie. "Ik wil dan ook van de directie van de NS weten hoe zij ervoor gaat zorgen dat dit in de toekomst niet nog een keer gebeurt."

Bovenstaande reportage was eerder te zien bij Hart van Nederland.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.