De laatste tien jaar is het aantal verkeersslachtoffers met zwaar letsel met sterk toegenomen. Volgens VeiligheidNL komt de stijging vooral komen doordat steeds meer mensen op e-bikes rijden. Wordt het niet tijd voor maatregelen? We vroegen het aan het Hart van Nederland-panel.VeiligheidNL, het kenniscentrum voor letselpreventie, heeft becijferd dat het aantal verkeersslachtoffers met ernstig letsel sinds 2012 met 18 procent is gestegen. Vorig jaar belandden ruim 66.000 zwaargewonden op de Spoedeisende Hulp (SEH). Bij een derde van die groep ging het om een fietser van 55 jaar of ouder. Verplichte e-bike cursus?Om verkeersongelukken te voorkomen zouden mensen die een e-bike kopen betere voorlichting moeten krijgen over veilig fietsen, bepleit de Fietserbond Een derde van Nederland wil zelfs een verplichte cursus, blijkt uit het representatief onderzoek van het Hart van Nederland-panel onder ruim 3.800 mensen.Een op de vijf deelnemers vindt zo'n cursus alleen nodig voor 55-plussers, bijna de helft van de respondenten (45 procent) wil überhaupt geen extra voorlichting. Fietsverkoper Dennis Wout zegt tegen Hart van Nederland dat het vooral belangrijk is dat jongeren meer bewust worden van de hogere snelheden van e-bikes.Hij ziet de afgelopen drie jaar namelijk een explosieve toename in het aantal elektrische fietsen dat verkocht wordt aan jongeren, bijvoorbeeld om mee naar school te fietsen. "Betere voorlichting op school zou hen meer bewust moeten maken dat ze harder gaan dan op een normale fiets", aldus Wout.Maximumsnelheid of helm?De Fietsersbond in Amsterdam oppert ondertussen een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur op fietspaden om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Iets meer dan de helft van de panelleden (54 procent) ziet zo'n snelheidsbeperking wel zitten, ruim vier op de tien deelnemers moet er echter niets van weten.En een verplichte helm voor e-fieters? Geen goed idee, vindt een kleine meerderheid (57 procent). "De helm wordt de dooddoener van de hele branche", vreest verkoper Wout. "Wij zijn ook niet het volk dat met een helm gaat rijden." Anderen zien er juist wel toekomst in: "We zijn het niet gewend, maar het zou wel verstandig zijn", aldus een voorbijganger.Foto via Unsplash