Wie de afgelopen dagen ook maar enigszins in de buurt van een bioscoop is geweest, kan er niet omheen: Barbie en Oppenheimer, twee totáál verschillende films, draaien tegelijkertijd in de zalen. En het mooie is: ze zijn enorm succesvol. Maar hoe kan dat toch? Waar komt de hype vandaan? En: hoe zit dat nou met dat 'Barbenheimer?'Allereerst even een korte introductie voor wie het toch even gemist heeft. Het draait dus om twee films:Sommige Nederlanders zijn he-le-maal gek van de bekende speelgoedpop. Zoals Armel, ze is de grootste fan van ons land:Barbenheimer?Dan de marketing. Een flinke Hollywoodproductie kost al snel 150 miljoen om te maken. Dat wil dus zeggen: het filmen, de salarissen van de acteurs en crew, de kosten voor de sets, kleding/pakken, make-up en ga zo maar door. Hetzelfde bedrag, 150 miljoen dus, moet nog een keer uitgegeven worden voor de marketing. Dus voor het inkopen van tv-zendtijd voor de trailers, het printen en plaatsen van posters, het verspreiden van betaalde social media-posts en ga ook hier zo maar even door. En dat zal deze keer niet veel anders zijn, maar er is wel een bijzonder iets aan de hand. En dat is, wellicht heb je er al van gehoord, 'Barbenheimer'. Een samenvoeging van de twee namen dus. Veel mensen vinden het hilarisch dat deze twee totáál van elkaar verschillende films op praktisch dezelfde dag uit zijn gekomen. De (online) grappen waren al snel gemaakt en een hashtag werd gevonden: Barbenheimer.De studio's achter de films, Warner Bros en Universal zullen zeer blij zijn met dit effect. Bezoekers praten aan één stuk door over beide blockbusters en willen ze vaak allebei zien. En het komt nu net over alsof er een soort vete tussen de twee is, maar niets is minder waar. De bij beide films betrokken acteurs spreken zeer respectvol over de andere prent. Cillian Murphy heeft zelfs gezegd dat, mocht er een tweede Barbiefilm komen, hij ook graag een Ken zou willen spelen. En zeg nou zelf, hoe grappig zou het zijn dat 'Oppenheimer' in Barbie speelt?Nolan-magicFilmdeskundige en podcastmaker Orhun Yakali van de Video Corner-podcast kan daar ook erg om lachen en onderschrijft bovenstaande woorden over het 'Barbenheimereffect'. Maar er speelt volgens hem nog meer mee. "Alleen al het gegeven dat het zomervakantie is. Veel mensen kunnen nu naar de bioscoop", stelt hij. Maar ook: "Oppenheimer speelt in Imax, Barbie in normale zalen. Daardoor kunnen ze naast elkaar draaien en kunnen er meer voorstellingen ingepland worden."En dan dus die online grappen en grollen. "De acteurs doen er zelf ook aan mee. Cillian Murphy is op de foto gezet met een kaartje van Barbie, Margot Robbie met eentje van Oppenheimer. Memes zoals die bij Barbenheimer werken gewoon goed. Denk ook maar aan die van de drie versies van Spider-man die naar elkaar wijzen. Dat deed veel voor de meest recente Spider-man-film."Zelf is Orhun bijzonder te spreken over Oppenheimer. "Het is misschien wel de beste film van regisseur Christopher Nolan. Ik ben een groot fan van films met goede, lange dialogen. En dat heeft deze film zeker." Sterker nog, er zit maar bijzonder weinig actiescènes in de blockbuster. Met lovende bewoording besluit Orhun: "The magic van Christopher Nolan heeft zijn werk gedaan!"RecordweekBioscoopketen Pathé is erg verheugd met de successen van de films. Tegenover Hart van Nederland zegt een woordvoerder zelfs dat ze de meest succesvolle week ooit hebben gehad dankzij beide films. "Maar ook door de verder sterke programmering en het regenachtige weer. Daardoor gaan toch meer mensen naar de bioscoop, want dat is nu het ideale uitje voor de zomervakantie." En natuurlijk hebben ze de online-grappen en grollen ook meegekregen. "Dat helpt zeker mee, vooral die van Barbie. Maar ook Oppenheimer heeft een sterke promotiecampagne."Volgens de keten zijn beide films zelf zo populair dat bij een aantal filialen in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht de deuren langer open zullen blijven en er extra voorstellingen ingepland staan. "We houden de vraag naar kaartjes scherp in de gaten, mogelijk volgen er nog meer van onze bioscopen", aldus de woordvoerder. Iedere dag komen in de Hart van Nederland-podcast TV-TALK de meest opvallende televisiefragmenten voorbij: