Terug

Volg Hart van Nederland

Reisorganisaties waarschuwen: geen geld terug als je zelf je vlucht annuleert

nieuws

21 juni 2022, 12:28

Reizigers die uit vrees voor de chaos op Schipol nu al zelf hun vakantie annuleren, kunnen dit niet kosteloos doen. Reisbranchevereniging ANVR waarschuwt dat "hoe vervelend ook" de problemen op de luchthaven geen geldige reden zijn. "Heb nog even geduld."

ANVR-directeur Frank Oostdam legt uit dat het voor veel reisorganisaties het einde zou betekenen als mensen nu massaal hun vliegvakanties annuleren. Ook TUI en Sunweb benadrukken dat "onzekerheid en gevoel" geen legitieme reden zijn. Ze adviseren klanten nog even geduld te hebben tot er meer duidelijk is over welke vluchten geschrapt worden.

13.500 stoelen minder per dag

Om de drukte op Schiphol komende zomer het hoofd te kunnen bieden, vraagt de luchthaven van vliegmaatschappijen om het aantal passagiers terug te brengen in de maanden juli en augustus. Alleen al in de maand juli gaat het dagelijks om 13.500 stoelen, wat alleen gehaald kan worden door vluchten te schrappen.

Het grootste gedeelde van de reizigersstop komt voor rekening van KLM, dat ook de meeste vluchten van en naar Schiphol heeft. Maar ook andere airliners zullen naar rato capaciteit moeten inleveren. Zo heeft easyJet inmiddels al aangekondigd komende zomer extra vluchten te schrappen.

Omboeken bij Sunweb en TUI

Transavia liet vorige week al doorschemeren dat het verwacht vluchten te moeten schrappen. Sunweb, dat samenwerkt met de luchtvaartmaatschappij, denkt echter dat veruit de meeste geboekte vakanties gewoon door zullen gaan als gepland. Mocht de organisatie reizigers moeten duperen dan wordt gezocht naar een passend alternatief.

Ook omboeken is altijd mogelijk, maar de vraag is of dat op dit moment slim is. "Geef ons even de tijd om zaken goed uit te zoeken", zo klinkt het bij Sunweb. En als er dan duidelijkheid is over het annuleren van vakanties, volgt de volgende puzzel: het toch nog op vakantie krijgen van gedupeerde reizigers, aldus een zegsvrouw.

Bij TUI is het ook mogelijk om onder voorwaarden om te boeken. "Maar een vakantie van drie weken in een vijfsterrenhotel op Tenerife is natuurlijk niet kosteloos in te ruilen voor drie dagen Disney", maakt een woordvoerster duidelijk. Voor gedupeerde klanten wordt een passend alternatief gezocht, maar veel mensen zullen geen last hebben, benadrukt ze.

Schade verhalen op Schiphol?

De ANVR gaf eerder aan de schade die reisorganisaties oplopen als gevolg van de opgelegde beperkingen te zullen gaan verhalen op Schiphol. Oostdam schat dat de totale financiële schade in de honderden miljoenen euro's kan gaan lopen. Na de zomer kan dit bedrag en de schadeclaim volgens de directeur pas exact worden vastgesteld.

Bovenstaande video was eerder te zien bij Hart van Nederland

ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.