Terug

Volg Hart van Nederland

Gedupeerden Schiphol-chaos hebben geld nog niet terug: 'Ze zeggen: niet onze schuld'

nieuws

15 juli 2022, 21:20

Kan je niet op zuurverdiende vakantie omdat je vlucht is geannuleerd door de drukte op Schiphol, verdwijnt het geld dat je ervoor betaalde ook nog eens als sneeuw voor de zon. De Consumentenbond roept gedupeerde reizigers op zich te melden, zodat ze bij Schiphol een claim in kunnen dienen voor de kosten die reisorganisaties en vliegmaatschappijen niet betalen.

"Het probleem is dat reisorganisaties en vliegmaatschappijen zich kunnen beroepen op overmacht", zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. "Als jij bijvoorbeeld je vlucht mist door de drukte op Schiphol, dan zeggen ze dat dat niet hun schuld is. Dan moet je bij Schiphol zijn."

Van het kastje naar de muur

Volgens de Consumentenbond betekent dat niet dat deze organisaties zich er makkelijk vanaf maken. "We zien echt wel dat ze hun klanten proberen te helpen waar dat kan, maar soms kan het niet. Organisaties wijzen naar elkaar, omdat het een vrij unieke situatie is die we niet eerder gezien hebben. Ze weten het zelf ook niet."

Daar hebben gedupeerde reizigers weinig begrip voor. Lotte en Bas hadden nu aan het zwembad in Malta moeten liggen, maar we spreken ze in het bijna net zo zonnige Friesland.

"Ook leuk, maar we hadden op iets anders gehoopt", zegt Bas. Ze misten hun vlucht door de drukte op Schiphol. "Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Dat vind ik gewoon echt heel erg; niemand helpt je. Niemand weet wat er gebeurd is en niemand kan iets doen." Ze hebben claims ingediend bij Schiphol, Vakantiediscounter en TUI, maar nog niks gehoord. "De hele reis heeft ons zo'n 1500 euro gekost. Mijn gevoel zegt dat we dat allemaal kwijt zijn."

Hele jaar voor gewerkt

Het was kantje boord voor ze. "We vlogen om 11.45 uur en waren om 07.00 uur op het vliegveld, maar de incheckbalie opende meer dan een uur te laat: om 09.00 uur pas. Uiteindelijk kwamen we om 13.00 uur pas door de douane", aldus Bas. "We renden naar de gate, maar onderweg kwamen we al teleurgestelde mensen tegen die dezelfde vlucht moesten hebben. Daarna hebben we zelfs nog even gewacht of we met een volgende vlucht meekonden, maar die werd op het laatste moment zelfs geannuleerd."

"Het was echt een verschrikkelijke dag", zegt Lotte. Maar daar stopt de ellende niet, want hoewel ze nu vakantievieren in Friesland zijn ze alsnog een flinke smak geld kwijt. "We hebben hier het hele jaar keihard voor gewerkt en naartoe geleefd, ons vakantiegeld eraan uitgegeven, maar ons geld is nu weg."

De Consumentenbond hoopt daarom dat reizigers zoals Lotte en Bas zich melden, zodat ze een claim in kunnen dienen bij Schiphol. "Wij denken echt dat er een mogelijkheid is om je geld terug te krijgen", zegt de Consumentenbond. "Niet vandaag, dat zal een tijdje duren. Maar we hebben al contact met Schiphol."

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.