Woensdag konden cliënten van ING ruim twaalf uur lang niet bij hun geld. Althans: ze konden nog wel pinnen, maar geld overmaken via de site of app of je rekeningen inzien kon al die tijd niet. Ondertussen is het wel de bedoeling dat we meer en meer digitaal gaan betalen. Is Nederland daar klaar voor?De storing zat hem ergens in de gegevensuitwisseling van diverse systemen van de bank, maar veel meer werd er nog niet duidelijk. Wel wist ING direct te zeggen dat het niet om een cyberaanval zou gaan. Nadat het probleem was opgelost kwam er excuses van de bank en ze zijn nog druk bezig met het onderzoek naar wat er nou precies mis was gegaan.Altijd cash in huisMaar dat maakt deze heel lange storing niet minder zorgelijk, zegt ICT-expert Brenno de Winter: "Transacties doen is de core business van een bank. Dus eigenlijk was het bedrijf ING gisteren volledig niet op orde. Iemand die een rekening moest betalen, omdat dat een dag later proberen geeft, was dus pineut." Bankstoringen die langer dan een uur duren komen volgens hem amper voor, laat staan storingen die langer dan tien of twaalf uur duurt.Maar zijn we nu te afhankelijk geworden van dit soort systemen? De Winter: "Ik denk dat het verstandig is om altijd wat contant geld in huis te hebben. Technologie kan falen. Zelf heb ik ook altijd wat contant geld in huis zodat, als de technologie het laat afweten, je toch verder kunt." Toch volgt er ook nog een geruststelling van de ICT-expert: "Over het algemeen is het Nederlands betalingsverkeer enorm betrouwbaar."