Gezondheid

Pizza's bezorgen tijdens coronacrisis: 'Klanten willen nog weleens te dichtbij komen'

Pizza’s bezorgen ten tijde van corona gaat nét even anders. Voor bezorgster Romy Vonk (19) uit het Noord-Hollandse Nieuw-Vennep zit contactloos bezorgen inmiddels helemaal in haar systeem, maar klanten moeten soms nog even wennen.

Vanaf het moment dat de pizza de oven uitkomt, mag deze niet meer worden aangeraakt. Pizza’s worden dus ook niet meer gesneden. Romy legt aan Hart van Nederland uit hoe zij er vervolgens voor zorgt dat de pizza veilig bij de klant aankomt.

Drie stappen naar achter

“Voor we gaan rijden ontsmetten we onze handen en armen. We nemen nu altijd een lege pizzadoos mee. We mogen wel bij de klant aanbellen, maar daarna zetten we drie stappen naar achter. De bestelling leggen we dan op de lege pizzadoos of een opstapkrukje neer en de klant moet die zelf oppakken”, vertelt bezorgster.

Lees ook: Vuilnisman Jeroen krijg ineens veel meer waardering: ‘Jullie zijn onmisbaar!’

Ze ziet dat klanten het niet altijd goed doen. “Af en toe komen klanten nog weleens te dichtbij of ze begrijpen het niet, omdat ze geen Nederlands spreken. Dat is niet heel erg. Je moet daarna gewoon heel goed ontsmetten.”

Steeds beter

Bestuurslid van de Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers (nlvvm) Hajo Bertrand ziet dat het contactloos bezorgen steeds beter gaat. “Het is lastig om iets wat je gewend bent af te leren. Je zag bijvoorbeeld ook dat minister president Mark Rutte per ongeluk toch nog een hand gaf. Maar hoe langer het duurt, hoe beter het gaat.”

Afhalen is in veel winkels ook nog steeds mogelijk, mits je vooraf een bestelling doet. In de winkels hangt een lint of zijn vakken afgeplakt met tape, zodat klanten anderhalve meter afstand houden. Vaak mag er ook maar één klant naar binnen.

Geen fooi meer

Minder leuk aan de nieuwe maatregel is dat bezorgers geen fysieke fooien meer mogen aannemen. Volgens Bertrand betekent dit niet dat de bezorgers geen extraatjes meer krijgen. “Soms worden ze gecompenseerd met een extra toelage en online kan nog wel fooi worden gegeven.”

Lees hier alles over het coronavirus

Romy vertelt dat klanten zelf ook weleens met goedbedoelde oplossingen komen. “Een mevrouw had de fooi een keer in een plastic zakje gedaan, maar dat helpt natuurlijk niks. Ik heb het toen wel aangenomen en heel goed ontsmet.”