Nederlandse driekleur wappert goed tijdens coronacrisis

De verkoop van de Nederlandse vlag is explosief gestegen. Vergeleken met vorig jaar zijn meer dan vijf keer zoveel rood-wit-blauwe dundoeken verkocht.

Lees in ons liveblog het laatste coronanieuws

Dat bevestigt de Dokkumer Vlaggen Centrale na berichtgeving daarover door BNR Nieuwsradio. “Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt”, zegt directeur Robert Jan Hageman. Hij zegt dat “tienduizenden” exemplaren al over de toonbank rolden.

Extra emotie tijdens crisis

De vlaggen worden jaarlijks gehesen op Koningsdag, Bevrijdingsdag en tijdens Dodenherdenking. Hageman denkt dat mensen juist tijdens de coronacrisis die emotie extra willen tonen. Daarnaast zitten veel mensen thuis achter de computer, waardoor meer bestellingen gedaan worden. Ook het feit dat de bevrijding van Nederland precies 75 jaar geleden is, zorgt volgens Hageman voor de explosieve verkoopstijging.

“We hebben wel vaker piekpunten gezien”, zegt de directeur van de Dokkumer Vlaggen Centrale. “Bijvoorbeeld met grote voetbaltoernooien. Maar dat staat in de schaduw van wat we nu zien.”

Om aan de vraag te voldoen worden bij het bedrijf in hert Friese Dokkum overuren gemaakt en springen familieleden van werknemers bij om te helpen.

ANP