Politiek

Doel van Belastingdienst was om minimumbedrag te halen bij 'fraudeurs'

De Belastingdienst wilde jarenlang een minimumbedrag binnenhalen bij het terugvorderen van toeslagen vanwege fraude. Dat melden Trouw en RTL Nieuws vrijdag op basis van eigen onderzoek.

Met het binnenhalen van minimumbedragen moest de fraudebestrijding terugverdiend worden. Als dat bedrag niet gehaald werd, werden meer potentiële fraudeurs in kaart gebracht om te proberen zo meer geld bij die groep terug te vorderen.

‘Morele corruptie Belastingdienst’

De commissie onder leiding van Piet Hein Donner, die de toeslagenaffaire onderzocht en recent zijn eindverslag publiceerde, noemt deze aanpak van de fiscus  “een vorm van morele corruptie”.

Een woordvoerder van Alexandra van Huffelen, de nieuwe staatssecretaris die over toeslagen gaat, erkent dat de Belastingdienst sinds 2013 op deze manier heeft gewerkt.

Lees ook: Dit is de vrouw die de toeslagenaffaire eindelijk moet gaan oplossen

Een jaar geleden zou de dienst gestopt zijn met de manier van fraudebestrijding, en niet meer ‘gestuurd’ worden op een vooraf bepaalde opbrengst.

Duizenden ouders gedupeerd

De laatste tijd is pijnlijk duidelijk geworden hoe de Belastingdienst in de afgelopen jaren volledig doorschoot in de aanpak van fraudebestrijding bij kinderopvangtoeslagen. Duizenden ouders werden onterecht aangemerkt als fraudeur en raakten in de financiële problemen.

Lees ook: Compensatie voor meer gedupeerden in toeslagenaffaire

De gedupeerden bleven jarenlang ongehoord in de kwestie. Vanwege de opeenstapeling van fouten tijdens de toeslagenaffaire moest staatssecretaris Menno Snel van Financiën in december aftreden.

Redactie/ANP