Politiek

Kristel en René de dupe van kindertoeslagaffaire: 'Alles wat je had, bouw je nooit meer op'

Het einde van de kindertoeslagaffaire lijkt nog niet in zicht. Donderdag presenteert de commissie Donner haar tweede rapport over de slepende problemen bij de fiscus. Ondertussen zijn er nog een hoop ouders die in de financiële problemen zitten en geen dossier hebben gehad, laat staan iets van compensatie.

Kristel van der Waal en haar man René zijn gedupeerden in deze affaire. Al ruim een decennium hebben ze problemen met de Belastingdienst vanwege de opvang van hun, inmiddels, negen kinderen. “Het gastouderbureau zou een fout hebben gemaakt op een factuur”, begint Kristel haar verhaal. “Hierdoor moesten wij volgens de Belastingdienst alles terug betalen. In totaal 150.000 euro.”

Lees ook: Gedupeerde ouders vol emotie bij begin van beladen debat toeslagenaffaire

Omdat Kristel geen fout kan ontdekken in de factuur, vraagt ze een hoorzitting aan bij de Belastingdienst. “Hieruit bleek dat alles wel degelijk op orde is. Dat we gelijk hadden. We hebben toen een excuus gekregen, zelfs een bon voor bloemen.”

Brieven komen niet aan

Twee jaar later beginnen de problemen opnieuw. De Belastingdienst stuurt brieven met de vraag om informatie zoals bankafschriften, facturen en contracten met de gastouderbureau’s. “Dat stuur je dan op, maar dat komt niet aan. Zelfs niet aangetekend.”

Kristel en René belanden in een welles-nietes-discussie met de Belastingdienst, waarbij steeds hun toeslag stop wordt gezet, om vervolgens na een gesprek weer toegekend te worden. Wanneer het eindelijk goed lijkt te gaan, begint het hele verhaal opnieuw.

Lees ook: Woede en verbijstering over zwartgelakte dossiers kinderopvangtoeslag

“We hebben zelfs een telefoontje gehad met de vraag of wij wel zoveel kinderen hebben”, vertelt Kristel. “We zijn toen met alle kinderen naar het belastingkantoor gegaan. Er is ons daar beloofd dat het goed zou komen. We stonden in een bepaald systeem, waardoor we steeds naar voren werden geschoven. Ze zouden ons uit dat systeem halen.”

Faillissement

Net wanneer ze denken alles achter de rug te hebben, krijgen ze in 2014 opnieuw problemen. Ze hebben op dat moment een goed lopende zaak waar ze beide met hart en ziel voor werken. “Ineens kregen we bericht dat we toch alles moesten terugbetalen. Dus die hele 150.000 euro.”

Om tegen de Belastingdienst te kunnen procederen, moet het stel hun zaak failliet laten verklaren. “We raakten alles kwijt. Ons geld, onze zaak. We moesten eten halen bij de voedselbank en kleding bij de kledingbank”, vertelt een geëmotioneerde Kristel. “Onze twee oudste kinderen zaten net in de pubertijd, die hebben alles meegekregen. Dat is natuurlijk niet leuk.”

“Uiteindelijk hebben we bij de Raad van State gelijk gekregen”, vervolgt Kristel. Maar daar stoppen de problemen niet. “Er kwamen wederom brieven van de Belastingdienst binnen, maar nu voor mijn man.”

Als Kristel de Belastingdienst opbelt, krijgt ze te horen dat de rechtszaak op haar naam stond en dat de uitspraak niet geldt voor haar man. “We zouden dus opnieuw moeten procederen onder zijn naam. De uitkomst zou dan natuurlijk hetzelfde zijn, maar daar had de Belastingdienst geen gehoor aan.”

Uiteindelijk krijgen Kristel en haar man bij de fiscus een contactpersoon aangewezen. “Zij heeft ervoor gezorgd dat we van de lijst afkwamen.” Alles lijkt eindelijk opgelost te zijn, totdat Kristel afgelopen jaar hun schuldenlijst opvraagt. “Daar stond gewoon nog het bedrag van 150.000 euro achter onze namen.”

‘Dossier komt eind februari’

Begin dit jaar is Kristel aanwezig in de Broodfabriek in Rijswijk waar Premier Rutte de gedupeerden van de kindertoeslagaffaire toespreekt. “Daar is beloofd dat iedereen die in november zijn dossier heeft opgevraagd, het dossier eind februari zou krijgen.”

Verantwoordelijk staatssecretaris Van Huffelen laat aan Hart van Nederland weten dat “inderdaad veel ouders nog geen bericht hebben gehad om te bevestigen dat we hun aanvraag voor een dossier hebben ontvangen. Dit spijt ons zeer. Zij ontvangen die bevestiging zo snel mogelijk.”

“Wanneer ze hun dossier daadwerkelijk ontvangen, kunnen we helaas niet zeggen”, schrijft Van Huffelen. “Het opvragen van dossiers kwam bij Belastingdienst/Toeslagen tot eind vorig jaar niet tot nauwelijks voor. In de nieuwe crisisorganisatie, die momenteel wordt opgezet, wordt geregeld dat een mogelijk grotere stroom verzoeken snel en zorgvuldig behandeld kan worden.”

Geen vertrouwen meer

Kristel heeft er in ieder geval weinig vertrouwen in. “Je gelooft er niet meer in. Steeds is het anders. Hetzelfde geldt voor Donner. Er zou eind januari een uitspraak komen, maar dat is uitgesteld. Wat gaat hij donderdag vertellen? Zijn er straks weer ouders die met lege handen komen te staan en moeten gaan procederen?”

Hun eigen zaak zijn ze voor altijd kwijt. “Alles wat je had, bouw je nooit meer op. Dat is weg. Ik hoop in ieder geval dat onze namen gezuiverd worden”, vertelt Kristel. “En ik hoop op iets van compensatie. Wij waren aan het sparen zodat onze kinderen schuldenvrij konden studeren, dat is nu gewoon weg. Zij hebben er niet voor gekozen om schulden te maken.”