112

Horecabranche noemt alcoholklok voor hotels 'symboolpolitiek': dit is weer voor de bühne

De horecabranche heeft geen goed woord over voor het kabinetsbesluit om een alcoholklok voor hotels in te voeren. “Wederom het toppunt van symboolpolitiek”, zegt directeur Dirk Beljaarts van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Volg het laatste nieuws over het coronavirus in Nederland via ons liveblog

Volgens hem doet het kabinet dit alleen maar om daadkrachtig over te komen. Maar dat is voor de bühne, vindt de horecaman. “Dit gebeurt naar aanleiding van feestende jongeren die op hotelkamers alcohol hebben gedronken. Maar dat was een incident. Het is ongekend om alle 2500 hotels in Nederland daarvoor te straffen.”

Voortaan mag er in hotels na 20.00 uur geen alcohol meer worden geschonken of worden genuttigd in de publieke ruimten. Ook worden er geen alcoholische dranken meer gebracht door de roomservice.

Maatregelen komen hard aan

De nieuwe maatregelen komen hard aan voor de horecabranche, die op de achtergrond juist werkt aan oplossingen om cafés en restaurants zo snel mogelijk weer open te krijgen. Beljaarts stelt dat het best mogelijk is om met slimmere maatregelen toch bezoekers toe te laten in bijvoorbeeld eetgelegenheden. “Dat kan zonder gevaar voor de volksgezondheid, en dan houdende we de economie ook nog een beetje draaiende.”

Het huidige kabinetsbeleid werkt in de ogen van de branche alleen maar averechts. Hierdoor zou de alcoholconsumptie zich naar de straat of privésfeer verplaatsen, wat volgens KHN een grotere besmettingshaard is. Cafés, restaurants en hotels denken met strenge protocollen juist een veilig alternatief te kunnen bieden voor huisfeestjes en illegale bijeenkomsten.

Begrip bij hotels

Commercieel directeur Christa van Camp verwacht dat de Carlton Hotel Group de nieuwe maatregelen zeker gaat voelen. “Je levert weer een stukje in. Bij een hotelovernachting wil je ook een lekker diner met een glas wijn. Maar het is begrijpelijk dat de regels gelijk worden getrokken. Een aantal hotels hebben de randjes opgezocht, dat staat helaas haaks op de hotels die het wel goed hebben aangepakt.”

Ook Lucas Schopman van het Ambassade Hotel in Amsterdam heeft begrip voor de maatregelen. “Ze moesten wel iets doen, omdat er wordt gefeest in hotels. Bij ons komt dat soort publiek alleen niet, we liggen wat hoger in de markt. Het zou ideaal zijn geweest als er maatwerk was geleverd, maar dat is lastig te leveren natuurlijk. We blijven positief, hebben onze gasten geïnformeerd en leggen ons erbij neer. We zijn nog niet gesloten geweest deze crisis en dat gaan we ook nu niet doen.”

ANP