Misdaad

Helpdeskfraude maakt nog altijd veel slachtoffers: 5,3 miljoen euro schade

“Hello, this is Microsoft Support calling!” Veel mensen hebben deze beruchte beller al weleens aan de lijn gehad. Hoewel direct ophangen de beste optie is, gaan nog altijd veel Nederlanders mee in het verhaal van deze ‘hulpvaardige’ nephelpdeskmedewerkers.

Het leidde in de afgelopen twee jaar tot bijna 5000 meldingen bij de grote Nederlandse banken. In 2018 kwam de totale schade door helpdeskfraude uit op 2,4 miljoen euro. Een jaar later steeg dit naar zo’n 2,9 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van het Openbaar Ministerie (OM) die NU.nl in handen heeft.

Wat is helpdeskfraude?

Helpdeskfraude is een vorm van oplichting waarbij je uit het niets wordt opgebeld door iemand die zich voordoet als medewerker van een helpdesk van een groot softwarebedrijf, zoals Microsoft of Apple.

De ‘medewerker’ probeert je vervolgens ervan te overtuigen dat je computer is besmet met een virus of schadelijke malware die zij op afstand kunnen verwijderen. Daarvoor moet je wel eerst een speciaal programmaatje installeren, waarmee de oplichter op afstand toegang krijgt tot je computer.

Lees ook: Menno Brusik (20) werd slachtoffer van helpdeskfraude: ‘Zesduizend euro weg’

Eenmaal in je computer maakt de nephelpdeskmedewerker je inloggegevens voor internetbankieren buit, waarmee je bankrekening kan worden geplunderd. Ook worden er belangrijke documenten vergrendeld, die pas na betaling van een groot geldbedrag weer worden vrijgegeven.

Werkelijke schade hoger

De werkelijke schade door helpdeskfraude is volgens Betaalvereniging Nederland.waarschijnlijk nog veel hoger dan het bedrag van ruim vijf miljoen euro dat nu naar buiten is gekomen.

Lees ook: Zorgwekkende stijging: meer mensen trappen in helpdeskfraude

In januari meldde het OM nog dat de schade door helpdeskfraude juist is afgenomen. Sinds 2018 werkt justitie samen met de vier grote banken om de oplichting te bestrijden. De schade zou sindsdien zijn gehalveerd, van zes miljoen euro in 2017 naar bijna drie miljoen euro in 2019.

Tips tegen helpdeskfraude

Er zijn een aantal tips die je kunt opvolgen om te voorkomen dat je het slachtoffer wordt van helpdeskfraude. Allereerst is het goed om te weten dat een helpdesk nooit uit zichzelf contact met je opneemt.

Word je toch uit het niets gebeld door een helpdesk? Hang de telefoon dan direct op. Neem volg de volgende tips op:

  • Installeer nooit zomaar software op je computer als de ‘helpdeskmedewerker’ aan de telefoon hierom vraagt.
  • Controleer het telefoonnummer waarmee je wordt gebeld. Vaak is dit een buitenlands nummer. Google het nummer om te achterhalen of het nummer op de zwarte lijst staat.
  • Ben je toch slachtoffer geworden? Doe aangifte bij de politie. Neem contact op met je bank om de toegang tot internetbankieren tijdelijk te blokkeren. Zet de overgenomen computer zo snel mogelijk uit en wijzig alle wachtwoorden via een ander apparaat.