Hoe vaak hij ook om de oren wordt geslagen met sappige hamburgers, pizza's en frites, de doorsnee Nederlander zwicht niet voor fastfoodreclame. Dat blijk uit onderzoek van Wat vindt Nederland, waar ruim 3900 mensen aan meededen. Lees ook: Heel Holland kebabt! Steeds meer shoarmazaken in Nederland Zo'n 70 procent van de Nederlanders stelt dat de kracht van reclame overschat wordt. Zij zeggen zelf te bepalen wat ze eten, en zich daarin niet te laten leiden door slimme marketing. En toch, volgens het Wereld Kanker Onderzoek Fonds zijn kinderen extra vatbaar voor marketing van ongezond eten. Het fonds stelde vast dat kinderen die meer reclames voor ongezonde voeding zien, ook meer calorieën tot zich nemen.Te veel fastfoodreclameUit het onderzoek van Wat vindt Nederland blijkt dat twee derde van de Nederlanders het ermee eens is dat de jeugd veel te veel wordt blootgesteld aan fastfoodreclame. Een nog veel grotere groep (78 procent) vindt dat onze jeugd te vaak slecht eet. Maar: volwassenen zijn ook geen heiligen. 31 procent van de Nederlanders kiest één tot drie keer per week hamburgers, friet, pizza of loempia's als avondeten.Wat vindt Nederland is het opiniepanel van Hart van Nederland. Het panel bestaat op dit moment uit 27.000 leden. Per onderzoek wordt een deel van het panel uitgenodigd. Dat gebeurt op basis van de kenmerken van de deelnemers, zoals politieke voorkeur, geslacht, woonplaats, leeftijd. Alle onderzoeken vinden plaats onder begeleiding van opiniepeiler Maurice de Hond.Beeld: Unsplash