OVV: Containerschepen moeten bij noordwesterstorm niet meer langs Wadden varen

Bij een noordwesterstorm kunnen containerschepen beter niet vlak langs de Waddeneilanden varen. Die route is te riskant voor grote schepen. Bovendien is het Waddengebied te waardevol en moet het daarom beschermd worden, zegt de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

De Raad deed onderzoek naar een ongeluk met het containerschip MSC Zoe. In de nacht van 1 op 2 januari vorig jaar verloor dat schip 342 containers. In totaal verloor het schip 3 miljoen kilo aan lading. De berging van de honderden containers duurde weken.

Lees ook: Minister aan de slag met advies OVV na ramp containerschip

Veel brokstukken en spullen spoelden aan op de Waddeneilanden en de kust van het Groningse en Friese vasteland. De containers sloegen overboord door de noordwesterstorm en hoge golven. Nog dagelijks spoelen er spullen aan die afkomstig zijn van de MSC Zoe.

‘Kans op herhaling is groot’

De kans is groot dat zo’n incident opnieuw gebeurt, zegt de Onderzoeksraad. Die adviseert om bij noordwesterstorm het gebruik van de zuidelijke route boven de Waddeneilanden langs te beperken. Nederland kan daarover afspraken maken met Duitsland en Denemarken. Die landen liggen ook aan de Waddenzee. Bovendien kan de Kustwacht misschien meer bevoegdheden krijgen om containerschepen te begeleiden.

Lees ook: Eis van ruim twee ton voor vervuiling door verloren containers Waddeneilanden

Boven de Waddeneilanden is op de Noordzee ook nog een noordelijkere route voor vrachtschepen. De Zoe voer over de zuidelijke route.

Greenpeace en de Waddenvereniging reageren instemmend op de aanbeveling van de OVV. De Waddenvereniging pleit er zelfs voor om bij noodweer ook geen vrachtschepen toe te laten over de alternatieve en noordelijk gelegen route via de Noordzee.

Sjormateriaal

De Onderzoeksraad komt ook met een oproep aan de containerscheepvaart. Die zou afspraken moeten maken over normen voor sjormateriaal waarmee containers worden vastgemaakt. De kabels moeten bestand zijn tegen de krachten waar MSC Zoe mee te maken kreeg. Volgens onderzoekers had het schip te maken met extreme slingerbewegingen. Dit kwam door dwarsscheepse golven en zeewater dat met hoge snelheid tegen de containers sloeg.

Lees ook: ‘Leger aan vrijwilligers’ nodig om Schiermonnikoog ooit weer schoon te krijgen

Volgens OVV-voorzitter Jeroen Dijsselbloem is de beschermde status van het Waddengebied van doorslaggevend belang. “Het Waddengebied is een internationaal erkend natuurgebied. Om dit werelderfgoed te beschermen zou het voorzorgsprincipe leidend moeten zijn.”

ANP/Redactie