Lifestyle & Entertainment

Mariko verwijderde al haar social media-accounts

Mariko Naber er helemaal klaar mee. Ze besloot vorig jaar te stoppen met al haar andere social media-accounts. “In het begin heb je heel erg het idee dat je van alles mist. Geloof mij: je mist echt minder dan je denkt.”

Een jaar na haar besluit kan Mariko concluderen dat het ‘lekker rustig’ is, zo zonder de afleiding van sociale media. Bovendien kleven er onverwachte voordelen aan. “Als je iemand een tijdje niet hebt gezien en je spreekt af, dan gaat hij vaak vanuit dat je via social media op de hoogte bent gebleven van wat hij heeft meegemaakt. Dat zie ik allemaal niet meer en dat maakt de gesprekken die je voert dieper en persoonlijker. Dat is mooi.”

Stoppen met Facebook moeilijker dan je denkt

Mariko stelt dat met name het verwijderen van je Facebook-account veel werk is. “Zeker in mijn geval. Ik kon mijn persoonlijke account niet opzeggen, dat heb ik nog nodig om mijn bedrijfspagina te beheren. Maar ik heb al mijn foto’s, berichten en vrienden handmatig verwijderd. Dat was een heel karwei.”

Tegelijk stelt ze: “Stoppen met Facebook is het fijnst. Als je dagelijks je Facebook checkt, dan wordt dat scrollen door je feed al heel snel een gewoonte waar je moeilijk vanaf komt. Dat ging me op een gegeven moment erg tegenstaan.”

Social mediagebruik in Nederland

Uit nieuw onderzoek van Multiscope blijkt dat Nederlanders steeds minder tijd doorbrengen op social media. In 2017 spendeerden we gemiddeld 83 minuten per persoon aan scrollen door socials. In 2019 is het aantal minuten gedaald tot 79.

Whatsapp en Facebook zijn de populairste social media van Nederland. Al besteden we wel minder tijd aan die twee diensten. De verwachting is dat we in de toekomst nog minder vaak op Facebook zullen scrollen. Één dienst ging qua gebruikstijd wel in de plus: Nederlanders staken in 2019 twee minuten meer in Instagram dan in 2017.