Weer & Verkeer

Jos Goos verloor moeder bij snelwegongeluk: 'Overal zie je weggebruikers op hun telefoon'

De veiligheid op de Nederlandse snelwegen is de afgelopen jaren dramatisch verslechterd. Het aantal ongevallen is in vijf jaar verdubbeld en er vallen ook meer doden. Oorzaak: hardrijders, appende bestuurders en mogelijk te weinig politiecontroles.

In 2005 was Jos Goos uit Ter Apel slachtoffer van een verkeersongeval. Zijn auto werd van achteren aangereden. Hij stond stil op een provinciale weg in Westerbork vanwege werkzaamheden.

Jos raakte bij het ongeluk zwaargewond. Zijn 74-jarige moeder Mieke, die ook in de auto zat, overleefde het niet.

Tijdens de rechtszaak in 2017 bleek dat de veroorzaker van de dodelijke kettingbotsing vlak voor de het ongeluk op zijn telefoon een WhatsApp-bericht had verstuurd. “Het was zo zinloos. Er was geen enkele aanleiding voor zo’n fataal ongeluk.”

Geen politie op snelweg

Jos schrikt ervan dat vier jaar na zijn ongeluk appen achter het stuur nog altijd de gewoonste zaak van de wereld is. “Je ziet overal op de snelweg mensen op hun telefoon zitten. Tegelijkertijd zie je eigenlijk nooit politie rijden op de snelweg.”

Uit een onafhankelijk onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat haantal ongevallen op autosnelwegen in de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld is: van 17.000 in 2014 naar ruim 38.000 in 2018.

In het onderzoek komt naar voren dat de politie mogelijk te weinig controles uitvoert op de snelwegen. “Als je de snelwegen veiliger wilt maken, zal het aantal controles en het niveau van toezicht echt omhoog moeten,” zegt Peter van der Knaap van SWOV in NRC. “Surveilleren naast cameratoezicht is heel belangrijk.”

Inzetten op minder ongevallen

Voormalig verkeersofficier Koos Spee is het met de onderzoekers eens. “Er wordt te weinig gehandhaafd op de snelweg. Mensen moeten het idee krijgen dat ze in de gaten worden gehouden.” Hij stelt dat de hufterigheid op de wegen toeneemt.

De Landelijke Politie wil het onderzoek van SWOV graag nuanceren. Volgens projectleider verkeer, Egbert-Jan van Hasselt, richt het onderzoek zich alleen op landelijke controles. “Als je de regionale controles daarbij optelt, kom je uit op het dubbele aantal staandehoudingen.”

Slimme camera’s

Van Hasselt wijst ook op nieuwe technieken die de politie inzet om appen achter het stuur aan te pakken. Sinds 1 oktober worden zogenaamde slimme camera’s gebruikt, die automobilisten kunnen bekeuren die hun telefoon gebruikers tijdens het rijden.

De verdubbeling in het aantal verkeersongevallen wijdt de politie vooral aan de steeds drukker wordende snelwegen. “Dat is absoluut onwenselijk, want dan neemt de kans op een ongeval toe.”