Gezondheid

Kook je oer-Hollandse spruitjes niet kapot en doe er eens wat anders mee

Al sinds de Middeleeuwen eten we in Nederland de van oorsprong mediterraanse spruitjes. We beschouwen ze inmiddels als oer-Hollands, maar er hangt voor veel mensen toch een beetje muffe lucht om de lieve groene bolletjes boordevol voedingstoffen.

Spruitjes zitten namelijk vol met vitaminen en mineralen. De beruchte spruitjeslucht ontstaat eigenlijk alleen als je de groene wondertjes te lang kookt.

Maak er iets heerlijks van

Over koken gesproken: dit zijn vier ontzettend makkelijke manieren om iets heerlijks te maken van je spruitjes.

1. Kook ze in rijstmelk

Sommige mensen vinden spruitjes toch net wat te bitter. Dat mag, maar het is ook makkelijk op te lossen, door ze in rijstmelk te koken in plaats van in water. Je kan er ook een beetje suiker en nootmuskaat bij doen, om ze nog milder van smaak te maken. Bijkomend voordeel is dat je waarschijnlijk geen boertjes meer laat en dat je maagzuur niet begint te borrelen.

2. Eet ze rauw

Rauwe spruitjes zijn ook iets zachter van smaak dan de gekookte variantjes. Het levert je bovendien tijdwinst op, omdat je ze niet eerst 12 minuten hoeft te koken. Rauwe spruitjes zijn een heerlijke toevoeging voor bijvoorbeeld je maaltijdsalade. Ook leuk: neem een zakje mee naar je werk als snack.

Lees ook: Nederlandse spruitjes razend populair in het buitenland

3. Gegrilde spruiten zijn amazing

Gooi je spruiten eens op de grill, of in de wok. Ook daardoor houden ze hun nootachtige smaak beter vast, en worden ze niet zo bitter. Tip ons: combineer je spruiten met bijvoorbeeld gember of stukjes appel. Het zoet en zuur combineert uit-ste-kend met de smaak van spruitjes.

4. Schuif je spruiten in de oven

Je raadt het al: spruitjes uit de oven zijn een stuk milder van smaak dan wanneer je ze kookt. Gooi ze in een ovenschaal met allemaal andere dingen die je lekker vindt, en je maaltijd is in een handomdraai klaar. Dit gerecht van De Groene Meisjes is bijvoorbeeld erg fijn en makkelijk om te maken: