112

Als je zit te appen in de auto, is de kans nu nóg groter dat je gepakt wordt

Verkeerscamera’s die een appende en bellende bestuurder kunnen vastleggen worden steeds beter in hun werk.

Vorig jaar besloot de politie te beginnen met een test waarbij de camera’s worden afgesteld om mensen te herkennen die hun mobiel vasthouden, terwijl zij aan het rijden zijn. De boete valt vervolgens thuis op de mat.

Nu controleert de politie vooral door eigen waarneming of iemand met een telefoon in z’n hand zit te bellen of aan het appen is. De pakkans is dan klein omdat de bestuurder staande moet worden gehouden. Maar die verplichting vervalt per 1 juli. Door de camera’s moet de kans groter worden dat een overtreder wordt betrapt.

Aanpassingen aan apparatuur

De camera’s kunnen bijvoorbeeld op een viaduct worden geplaatst, zodat er goed zicht is op tegemoetkomende auto’s. Beelden van bestuurders die niets strafbaars hebben gedaan worden vernietigd. De camera is gericht op de voorruit en deze scant dan of iemand een telefoon gebruikt. Uiteindelijk oordeelt een agent of dit ook echt zo is, of dat iemand niet iets anders doet, of bijvoorbeeld een scheerapparaat vasthoudt.

De oude camera’s die nu gebruikt worden waren ongeschikt voor deze taak. De lens van de camera kon door de weerspiegeling van de voorruit niet duidelijk zien wat er zich achter het stuur gebeurde maar door aanpassingen is dat nu wel te zien.

Belovende resultaten

De politie heeft het systeem getest op een locatie bij Utrecht en daar zijn belovende resultaten uitgekomen. In gesprek met de politie weet De Telegraaf dinsdag te melden dat van de ruim 61.000 auto’s die op die locatie zijn gemeten er 6150 voertuigen als verdacht werden aangemerkt. Daarvan bleek achteraf dat er 464 inderdaad hun mobieltje vasthielden  en is nu nog bezig met het testen op een andere geheime locatie.

De software van het systeem moet nog wel verbeterd worden om de voorselectie iets minder groot te maken. De test gaat nu verder op een andere geheime locatie. Ook daar worden er tienduizenden voertuigen gecontroleerd. Politie

Er is nu nog maar een cameraset beschikbaar die ook nog wordt getest. De bedoeling is dat ieder korps er een of meerdere van deze camera’s gaat krijgen zodat de pakkans overal omhoog gaat.

Haalbaarheid

Het Openbaar Ministerie onderzoekt de juridische haalbaarheid van het handhaven op deze wijze en stelt hoge eisen aan de technische kwaliteit van de beelden. ”Het moet onomstotelijk vaststaan dat iemand z’n telefoon in de hand heeft tijdens het rijden. De ramen van de auto zijn soms vies of iemand krabt aan zijn oor. Je wilt niet dat mensen ten onrechte een bekeuring krijgen”, zegt woordvoerder Mariël van Dam van het OM.

Langdurige strijd tegen smartphonegebruik in de auto

De overheid en de politie zijn de laatste paar jaar bezig met het ontmoedigen en beboeten van het gebruik van de smartphone in de auto. Zo lanceerde het ministerie van Infrastructuur in september 2018 de campagne ‘MONO’. De spotjes komen nog steeds regelmatig voorbij op radio en televisie, maar ook op sociale media en de bioscoop.

De politie In Midden-Nederland maakt sinds kort gebruik van onopvallende auto’s met skiboxen en fietsdragers op het dak waarin camera’s zijn verstopt

Lees ook: Politie gebruikt camera’s in skiboxen om appende bestuurders te pakken

De verkeerspolitie in Oost-Nederland heeft eerder al gebruik gemaakt van een andere bijzondere opsporingsmethode om appende weggebruikers aan te pakken. Vorig jaar zijn zij begonnen met het surveilleren in een touringcar. Daardoor hadden de agenten goed zicht op de vrachtwagencabine, wat vanuit een gewone – lage – auto niet te doen is. Als de waarnemers in de bus een appende vrachtwagenchauffeurs had gespot werd dat doorgegeven aan een van de tientallen volgauto’s.

Lees ook: Politie zet tourbussen in om appende vrachtwagenchauffeurs te betrappen

Ook die methode was een groot succes, en is sindsdien vaker ingezet.