Terug

Volg Hart van Nederland

'Supermarkten stunten vaker dan ooit met kipkiloknallers'

'Supermarkten stunten vaker dan ooit met kipkiloknallers'

Dieren

19 feb 2019, 07:29

Supermarkten stunten steeds vaker met kipvlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Dat zegt dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier op basis van de eigen 'kiloknallermonitor'. "In 2018 stonden er 56 procent meer kipkiloknallers in de folders dan in 2015". Vorig jaar telde de organisatie ruim 1900 stunts met kip: met 180 meer dan in het jaar ervoor "een record".

Geen plofkip, maar lokkip

Het gaat weliswaar niet meer om de beklagenswaardige plofkip, die sinds 2016 uit de versvakken is verdwenen, maar wel om de evenmin te benijden 'lokkip', aldus Wakker Dier: "Het welzijn van de lokkip zit tussen de plofkip en één ster Beter Leven-kip in en varieert per supermarkt. De lokkip komt nooit buiten, leeft in haar eigen uitwerpselen en moet na zeven weken naar de slacht. In het slechtste geval leeft ze met zo’n zeventien kippen op één vierkante meter." Lees ook: Albert Heijn en Jumbo worden plofkipvrij Wakker Dier wil dat de supermarktketens de welzijnsgrens voor kippen verhogen naar minstens één ster. Nu, na de plofkip, hebben veel supers een eigen concept (in de trant van De kip van morgen of De nieuwe kip, geeft Wakker Dier als voorbeelden), maar alleen een ster biedt enige garantie.

Meeste lokkip bij Albert Heijn

Volgens Wakker Dier staat Albert Heijn al jarenlang aan de top met de meeste lokkip in zijn folders. Volgens AH hebben ongeveer 60 procent van de kipproducten in prijsacties geen keurmerk. Lees ook: ‘Lidl belooft minder reclame voor kiloknaller’ "Maar dat wil niet per se zeggen dat die kippen het slecht hebben. Onze kippen zijn van een robuust ras, met meer leefruimte en afleidingsmaterialen", aldus een woordvoerder. Dat er zeventien kippen op één vierkante meter leven, klopt volgens hem niet.

Geen verschil in kwaliteit

AH wijst er ook op dat vlees dat de supermarktketen tegen een actieprijs aanbiedt, exact gelijk is aan vlees zonder korting. "Kwalitatief is er geen verschil. De leefomstandigheden van de dieren is exact gelijk. En de boeren krijgen dezelfde prijs betaald", stelt de zegsman. Volgens hem zet Wakker Dier met deze campagne een verkeerd beeld neer van Albert Heijn. ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.