Terug

Volg Hart van Nederland

Winkeliers ten einde raad door personeelstekort: 'Kan niet zomaar iemand van de straat plukken'

Milieu en Gezondheid

21 juli 2021, 22:12

Het heropenen van de winkels tijdens de coronacrisis is voor de meeste ondernemers een zegen. Natuurlijk. Er wordt namelijk weer geld verdiend. Maar voor een aantal winkeliers is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn: er heerst in de retail namelijk een flink personeelstekort. Vooral vacatures die goed aansluiten bij jongeren blijken lastig te vervullen. "Worden ze zo verwend door papa en mama dat ze het niet nodig hebben?", vraagt Tjitra Palijama van kledingzaak Superdry in Den Bosch zich hardop af.

Palijama vertelt dat ze er veel aan doet om arbeidskrachten te vinden, bijvoorbeeld via social media. "Maar er wordt gewoon helemaal niet gereageerd. Nul. Via-via is er dan wel een meisje bij mij terechtgekomen. Die was eigenlijk te jong, maar ik heb haar toch maar ingezet als vakantiekracht. Anders sta ik alleen in de winkel."

Eerste keer in acht jaar tijd

Op één minuut lopen van de kledingwinkel heeft Eric Maas van bakkerij SMAAK dezelfde problemen. "Voorheen kreeg ik ook nog wel wat rommel binnen qua reacties. Maar nu geen huisvrouwen, niks qua re-integratie en geen jongeren. Het is de eerste keer in acht jaar tijd dat ik dit meemaak. Hierdoor moeten andere mensen meer diensten gaan draaien en moet ik zelf meer uren opvangen. We zijn toch zeven dagen per week open en ik kan niet zomaar iemand van de straat plukken."

Dat met name jongeren lastig te vinden zijn, is volgens het UWV geen verrassing. "Die generatie heeft op dit moment ontzettend veel keuze. Alle winkels zijn met de 'grote' versoepelingen tegelijkertijd open gegaan. Iedereen had dus op hetzelfde moment personeel nodig. Ondernemers vissen allemaal in dezelfde vijver. En winkeliers vinden dan in de horeca en logistiek hun grote concurrente. Dat is een landelijke trend", legt arbeidsmarktdeskundige Rob Witjes uit.

Begrip voor jongeren

Maas denkt dat het wegblijven van de jongeren ook te maken heeft met de eerdere lockdown. "Ik snap het wel. Ze hebben anderhalf jaar binnen gezeten. Die gaan lekker op vakantie. Ze verhogen hun studiebeurs en proberen het er toch van te nemen. Dat had ik ook gedaan op die leeftijd."

Palijama denkt daar net iets anders over. Zij wijt het vooral aan de mentaliteit van de jeugd. "Ik moest vroeger gewoon werken. Je kreeg wel wat zakgeld, maar niet veel. Ik heb het idee dat het bij jongeren nu iets te makkelijk gaat. Ze vinden andere dingen belangrijker."

Bedrijfsimago

De oplossing om meer jongeren aan te trekken, ligt volgens Witjes niet zozeer in een aantrekkelijk salaris of andere goede arbeidsvoorwaarden. Het advies aan werkgevers is dan ook om zich op andere zaken te focussen. "Kijk goed naar het imago van je bedrijf en hoe je een vacature presenteert. Als jongeren zien dat zij op zondag moeten werken, dan zijn ze eerder geneigd om naar een andere baan te kijken. Ze willen toch vooral dat een bijbaantje goed in hun privéleven past en vinden geld wat minder belangrijk."

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.