Milieu en Gezondheid
8 apr 2021, 19:20
Het winkelen op afspraak is een ramp, zowel voor winkeliers als consumenten. Dat is de uitkomst van een onderzoek dat branchevereniging INretail uitvoerde onder duizend winkeliers.
Momenteel geldt de verplichting om minimaal vier uur van tevoren een winkelafspraak te maken. De meerderheid van de beschikbare plekken blijft leeg. Daar komt nog bij dat twintig procent van de klanten volgens de meest recente cijfers niet komt opdagen na het maken van een afspraak.
“Eigenlijk worden winkeliers dubbel gepakt”, vertelt Paul te Grotenhuis van INretail. “Want vrijgekomen plekken mogen niet door een andere consument worden ingevuld. Ook al is er op dat moment helemaal niemand in de winkel. Te gek voor woorden!”
INretail pleit voor het schrappen van de extra coronamaatregelen. “We kunnen prima terug naar de situatie van vóór de lockdown, zonder dat het ten koste gaat van de veiligheid. Dus met een maximum aantal klanten in de winkel, uitgaande van het aantal vierkante meters. En dan gewoon met mondkapjes, desinfecteren van de handen en inachtneming van de anderhalve meter onderlinge afstand.”
Ook voor Dick Bijnen, eigenaar van Bijnen Mode in Veldhoven, zijn de huidige maatregelen een doorn in het oog. “Het heeft ons al zo’n anderhalve ton aan omzet gekost. Nu komt het zó vaak voor dat mensen na het maken van een afspraak niet komen. Sowieso neemt de animo voor een gepland winkelbezoek flink af. Het is toch een soort drempel voor mensen, dat ze niet spontaan langs kunnen komen om rond te kijken. Zelfs niet als de winkel helemaal leeg is. Dat is toch van de zotte?”
Volgens INretail hebben ook consumenten moeite met de regels. Een derde toont weinig begrip voor de beperkingen en een op de vijf consumenten vraagt aan winkeliers om soepel met de regels om te gaan. Maar als ze dat doen dan lopen ondernemers het risico beboet te worden.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.