Milieu en Gezondheid
21 juni 2021, 10:23
Werknemers van winkelketen Wibra moeten de niet-gewerkte uren tijdens de lockdown inhalen, dat vindt de directie van de Wibra. Vakbond FNV wil juist voorkomen dat personeel onbetaald uren moet inhalen. De twee partijen staan maandag lijnrecht tegen over elkaar voor de rechter.
Naar eigen zeggen voldoet Wibra aan de cao-regeling rond plus- en minuren. Maar de FNV vindt dat de keten van twee walletjes eet omdat zij gebruik hebben gemaakt van de de zogeheten NOW-regeling, waarmee het bedrijf 80 procent van de loonkosten door de overheid kreeg gecompenseerd. De vakbond eist dat alle uren die de Wibra de NOW-regeling gecompenseerd gekregen heeft, worden kwijtgescholden.
Volgens de vakbond heeft Wibra de niet-gewerkte uren tijdens de lockdown genoteerd en wil de winkelketen dat de medewerkers die in de zomer gratis komen inhalen. De bond meent dat de discounter daarmee van twee walletjes eet.
Volgens de vakbond legt de directie van de Wibra de rekening van de lockdown nu neer bij haar eigen werknemers, terwijl die voor het leeuwendeel al betaald is door de belastingbetaler.
Wibra op zijn beurt gaf al eerder aan de zaak vol vertrouwen tegemoet te zien. Bij Wibra heeft het personeel een contract voor een vast aantal uren per maand, maar kan het aantal gewerkte uren soms wat afwijken.
Ook tijdens de winkelsluitingen kreeg het personeel gewoon uitbetaald hoewel er soms minder werk was. In overleg met de ondernemingsraad besloot Wibra het personeel langer de tijd te geven om de minuren weg te werken.
De rechter doet over twee weken uitspraak in het kort geding.
Hart van Nederland/ ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.