Milieu en Gezondheid
18 juni 2024, 23:20
Voedselproducenten en supermarktketens zetten binnenkort extra informatie over de houdbaarheidsdatum op verpakkingen om verspilling tegen te gaan. Door duidelijker te maken dat voedsel vaak nog prima te eten is na de houdbaarheidsdatum, hopen bedrijven als Albert Heijn, Unilever, Jumbo, Dirk en FrieslandCampina dat consumenten minder vaak voedsel weggooien.
Op voedselverpakkingen kan een houdbaarheidsdatum staan die staat voor ten minste houdbaar tot (THT) of te gebruiken tot (TGT). Na een THT-datum zijn veel producten nog goed te eten, maar kan bijvoorbeeld de kleur of de geur veranderen. De TGT-datum is wel heel strikt, dus mag je die producten niet eten na de houdbaarheidsdatum.
Veel mensen kennen dit verschil niet, zeggen de supermarkten en voedselproducenten. De bedrijven hopen daar met meer informatie op de verpakkingen verandering in te brengen. Met een icoontje van een hand voor de TGT-datum en een icoon voor kijken, ruiken en proeven voor de THT-datum moet het onderscheid duidelijker worden.
De nieuwe iconen. Beeld: Coalitie Houdbaarheid
Op bepaalde producten die nooit kunnen bederven, zoals honing en zout, zetten de bedrijven helemaal geen houdbaarheidsdatum meer.
De supermarkten en voedselproducenten hebben zich verenigd in de Coalitie Houdbaarheid. Ook Lidl, Dekamarkt, De Smaakspecialist, Ebro, Velder en Enrico Foods doen daaraan mee.
Volgens de Coalitie Houdbaarheid gaat door onduidelijkheid rond de houdbaarheidsdatum jaarlijks zo'n 60 miljoen kilo goed voedsel verloren. Daarmee gaat naar schatting de uitstoot van zo'n 175 miljoen kilo CO2 gepaard.
Deelnemers aan de coalitie hebben beloofd om de icoontjes op minstens de helft van hun verpakkingen te zetten. Volgens een woordvoerster is het niet gemakkelijk om ze op alle producten te zetten, omdat op sommige verpakkingen al zoveel informatie moet staan dat er geen ruimte overblijft.
De Coalitie Houdbaarheid hoopt dat in de toekomst meer bedrijven zullen meedoen. Daarover lopen gesprekken.
Ben jij fan van de website van Hart van Nederland en wil je die standaard op het startscherm van je telefoon? Dat kan! Op deze manier download je Hart van Nederland op iOS of Android en heb je altijd een icoontje op je startscherm staan, net als andere nieuwsapps.
ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.