Milieu en Gezondheid
1 jan 2022, 10:05
Duizenden mensen in Nederland stoppen na nieuwjaar in ieder geval tijdelijk met het drinken van alcoholhoudende dranken. Zij doen mee aan de achtste editie van IkPas, een campagne om mensen bewust te maken van hun gewoontegedrag inzake alcohol.
IkPas is ook bekend als Dry January en duurt dertig dagen. Tienduizenden hebben zich via de site aangemeld om mee te doen met de actie.
"Je wordt je bewuster van de keuze die je kunt maken om wel of niet te drinken, je doorbreekt je vastgeroeste patronen en alcohol is niet meer vanzelfsprekend", aldus de organisatoren. "Veel deelnemers ervaren ook lichamelijke voordelen. Zo voelt 62 procent zich bijvoorbeeld fysiek fitter, slaapt 55 procent beter en verliest 32 procent gewicht."
Naast dat het beter voor je lichaam is leren mensen tijdens deze maand ook beter om 'nee' te verkopen. Niet alleen om te bedanken voor een alcoholische versnapering maar ook in andere situaties. Voor een groot deel van de mensen die voorgaande jaren meededen aan Dry January is de pauzeperiode ook een goed moment om te breken met (slechte) gewoonten. Maar liefst ruim 43 procent van de deelnemers van eerdere edities heeft het gevoel dat ook echt te hebben gedaan. Ook kan stoppen met drinken flink schelen in de portemonnee.
Dry January werd bedacht in het Verenigd Koninkrijk, maar de uitdaging is inmiddels overgewaaid naar diverse landen. In Nederland wordt de actie gedragen door GGD, gemeenten en organisaties tegen verslaving.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.