Milieu en Gezondheid
14 juli 2021, 17:09
Het ministerie van Buitenlandse Zaken wordt overspoeld met vragen van Nederlanders die op vakantie willen gaan. Het callcenter van het departement heeft het door de coronaperikelen "heel erg druk", laat een woordvoerster weten.
In een 'normale' zomer komen er zo'n 3000 telefoontjes per dag bij het ministerie binnen. Dat aantal ligt nu tussen de 7500 en 8000. Vorig jaar, toen het coronavirus er ook al was, kreeg het ministerie in de zomer gemiddeld 4000 vragen per dag. Dit jaar is het dus ook een stuk drukker dan vorig jaar.
Om alle vragen te kunnen bijhouden, heeft het ministerie extra medewerkers moeten inzetten. Er zijn nu driehonderd mensen aan het werk, dat is tweehonderd meer dan normaal. Overigens heeft niet alleen het callcenter het veel drukker, maar ook de website over reizen wordt veel vaker bezocht.
De vragen gaan vooral over het Europese digitale coronacertificaat. Mensen willen bijvoorbeeld weten wat ze moeten doen als ze nog maar één keer gevaccineerd zijn. Verder zijn er veel vragen over wat nodig is om een bepaald land binnen te komen.
Het ministerie drukt mensen op het hart om vooral de reisadviezen goed in de gaten te houden. "Situaties in landen kunnen snel veranderen."
Hart van Nederland / ANP
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.