Milieu en Gezondheid
30 juni 2021, 15:35
Twee kratjes bier voor de prijs van één; die aanbieding gaan we vanaf donderdag niet meer zien. Op 1 juli gaat namelijk de nieuwe Alcoholwet in die supermarkten en slijterijen verbiedt te stunten met alcoholprijzen. Kunnen we nu dan nooit meer geld besparen op onze biertjes? Of stiekem toch wel?
Wie altijd dacht met stuntprijzen een flinke korting op drank te pakken had, heeft je het mis. Zulke lage prijzen zijn vaak al met een knipoog een 'aanbieding', legt retaildeskundige Michel Kregel legt uit aan Hart van Nederland. "Bij een aanbieding is de reguliere prijs eigenlijk al hoger dan wanneer het voor de volle prijs in het schap staat."
Vanaf donderdag mogen supermarkten alcohol met maximaal 25 procent korting aanbieden. “De gemiddelde prijs waar drank nu voor aangeboden wordt, gaat in de loop van de tijd zakken", verwacht Kregel. De 25 procent korting-acties zullen daarop afgestemd worden, denkt hij.
De nieuwe Alcoholwet, die de huidige Drank- en Horecawet vervangt, is vooral bedoeld om drankgebruik onder jongeren in te dammen. Maar gaat dat werken? Nee, zegt de retaildeskundige overtuigd. "Het is goed dat er een signaal vanuit de overheid wordt gegeven, maar het zal niet een stimulans zijn om minder alcohol te drinken", zegt hij.
Dat heeft er alles mee te maken dat mensen kopen waar ze behoefte aan hebben, of het product nu in de aanbieding is of niet. "Kijk bijvoorbeeld naar het EK voetbal. Het samenzijn om een feestje te vieren is een stimulans om alcohol in huis te halen. Korting of niet, die kratten bier heeft de consument toch wel nodig voor z'n gasten", legt Kregel uit.
Hoewel supermarkten en slijterijen straks dus niet meer mogen stunten met alcoholprijzen, zullen ze links- of rechtsom toch wel ludieke acties bedenken, verwacht Kregel. "Er zijn zo veel marketingtools zodat de consument alsnog een tweede product meeneemt."
De retaildeskundige wijst naar de zogenoemde combi-aanbiedingen. "Een krat bier wordt met 25 procent korting aangeboden, maar tegelijkertijd staat daar ook een pakje bittergarnituur in de korting. Dan neem ik die toch ook mee? Want bij een biertje hoort een bitterbal."
De supermarkt is op deze manier volgens hem de winnaar. "Al is het uiteindelijk de consument die de verantwoordelijkheid heeft wat ‘ie wel en niet koopt."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.