Milieu en Gezondheid
14 mrt 2024, 13:07
Verschillende dierenorganisaties willen af van het Beter Leven-Keurmerk. In plaats daarvan pleiten ze voor teksten en foto's op de verpakkingen van vlees. Uit het Hart van Nederland-panel blijkt dat één op de vijf Nederlanders hier gevoelig voor zou zijn en daadwerkelijk minder vlees zou kopen.
Het keurmerk maakt gebruik van 1, 2 of 3 sterren die aangeven hoe goed er voor de dieren gezorgd zou worden. Hoe meer sterren, hoe diervriendelijker ze zouden zijn behandeld. Volgens de Faunabescherming is dat een wassen neus. Zo zouden de dieren in werkelijkheid opgesloten zitten, uitgebuit worden en op gruwelijke wijze worden geslacht.
"Haal dat keurmerk gewoon weg en werk met schokkende teksten en plaatjes op verpakkingen, zoals op pakjes sigaretten", zei de Faunabescherming daarom tegen het AD.
Van de panelleden geeft ruim 70 procent aan dat dergelijke plaatjes geen invloed zullen hebben op hun vleesconsumptie. Een kleine 20 procent zegt daarentegen dat ze hierdoor wel minder vlees zouden gaan eten. Tien procent weet niet wat ze zouden doen.
De Dierenbescherming zegt geen intentie te hebben om met het Beter-Leven keurmerk te stoppen. Wel zegt de organisatie tegen het AD dat ze aan de criteria blijven werken. Het idee van de plaatjes op verpakkingen wijst de organisatie niet direct af: "Dat is een idee om uit te zoeken. Of mensen dan anders gaan eten, dat is de vraag. Welzijnsverbeteringen in stallen of bij slachten vinden we belangrijker", laat De Dierenbescherming aan Hart van Nederland weten.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.