Terug

Volg Hart van Nederland

Restaurant Antonio's bijna failliet door extreem lange wachttijd voor stroomkabel

Milieu en Gezondheid

15 mei 2021, 10:11

Vijftien meter elektriciteitskabel, dat is alles wat er nodig is om restaurant Antonio's van Kitty Amato in Eindhoven niet failliet te laten gaan. Vorig jaar werd haar restaurant in brand gestoken en was ze alles kwijt. Nu is ze bijna klaar voor een heropening, maar Netbeheerder Enexis kan pas over een klein jaar de kabel aanleggen.

"Ik was een beetje geschokt en dan lijkt het alsof heel de wereld onder je voeten vandaan zakt", vertelt Kitty aan Hart van Nederland. "Nu kunnen we nog steeds niet open. Als dat zo blijft, ga ik failliet."

Het gaat allemaal om een kabel van vijftien meter die netbeheerder Enexis moet aanleggen voor groot stroomverbruik. Normaal gesproken staat daar een wettelijke wachttijd van 18 weken voor, maar door personeelstekort en een groei in aanvragen moet Kitty 48 weken wachten. "Het gaat helemaal nergens over", vertelt Kitty's broer Elio. "Zo'n gigantisch bedrijf met zoveel man en dan laten ze zo'n kleine onderneming links liggen."

Brand

Als in 2018 Kitty's man, Rosario Marangolo overlijdt, blijft ze alleen achter met haar vijf kinderen. Elio, Kitty's broer, helpt haar sindsdien met het restaurant. Vorig jaar slaat echter het noodlot nogmaals toe: haar restaurant wordt in brand gestoken. "Waarom is me nog steeds niet duidelijk", vertelt Kitty. "Alles was verwoest. Veel herinneringen, waaronder foto's van mijn man met de gasten die hier kwamen zoals Bruce Springsteen en Bill Gates."

Na de brand besluit Kitty haar huis te verkopen om het restaurant te redden. Omdat de bedrading voor de elektriciteit ernstig verouderd is, besluit ze deze volledig te vernieuwen. Hierdoor moet er een kabel van het restaurant naar het aansluitpunt op de hoek van de straat worden getrokken. Geen probleem denkt ze, totdat ze netbeheerder Enexis belt.

Enexis

Het ziet er naar uit dat Antonio's pas in april 2022 op het energienetwerk kan worden aangesloten. "Ik zou het zo graag anders willen", laat Peter Lemmens, vestigingsmanager van Enexis, weten. "Maar dat is helaas gewoonweg niet mogelijk. We zijn niet in de gelegenheid om de ene klant voor de andere te plaatsen, dat mogen we wettelijk niet en dat willen we ook niet want alle klanten zijn ons even dierbaar."

En dus ziet het er slecht uit voor Kitty. "Dan is het einde Antonio's en dat zou ik wel heel jammer vinden na 21 jaar. Dat is niet nodig", besluit ze.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.