Milieu en Gezondheid
7 okt 2021, 13:23
De overheid geeft 340.000 euro uit aan een nieuwe campagne om twijfelende jongeren van 17 tot 27 jaar over te halen om toch hun vaccinatie te halen. Doormiddel van drie reclamespotjes die onder andere voorafgaand aan de nieuwe James Bond-film te zien zullen zijn, hoopt de overheid de laatste 14 procent te bereiken en zo de vaccinatiegraad te verhogen.
In de filmpjes leren we GGD-arts Ashis Brahma kennen. Hij geeft op verschillende manieren antwoord op de meest voorkomende vragen van jongvolwassenen. Zo hoopt de overheid bij het eerste filmpje de aandacht van jongeren vast te houden door er een 'actiefilm' van te maken. In het tweede spotje geeft Brahma al rappend antwoord op de vraag waarom mensen zich toch moeten laten vaccineren ondanks dat ze jong en gezond zijn.
"De drie filmpjes hebben 140.000 euro gekost", laat een woordvoerder van het Ministerie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) weten. Vervolgens zou er nog twee ton gereserveerd zijn media-inzet, of wel het in de bioscoop en online laten zien van de filmpjes. Volgens de woordvoerder klinkt dat meer dan dat het eigenlijk is. "Gemiddeld kost een coronapatiënt in het ziekenhuis 30.000 euro en 90 procent van de patiënten die nu in het ziekenhuis liggen zijn niet gevaccineerd." Met de campagne probeert het ministerie het aantal ic-opnames naar beneden te brengen.
Het is natuurlijk nog maar de vraag of dat gaat werken. Volgens het ministerie zijn de filmpjes "getest en hoog gewaardeerd volgens de doelgroep." Gedragspsycholoog Dané Mulder denkt daar anders over. "Je moet zorgen dat iemand die invloed heeft op die groep de boodschap overdraagt", legt Mulder uit. "Dus binnen dezelfde generatie. Niet iemand die mijlenver van de doelgroep afstaat."
Of de filmpjes het gewenste effect bereiken weet ook GGD-arts Brahma niet. "Ik weet niet wie er naar de filmpjes zullen kijken, of het echt de jongeren zullen zijn", vertelt hij aan Hart van Nederland. "Ik kreeg een reactie van een 14-jarige die zei: 'Dit is precies hoe ouderen denken dat jongeren rappen.' Ik kan ook eigenlijk beter rappen dan ik deed", lacht de arts. "Maar ik ben wel mezelf, het moet over de inhoud gaan."
Op dit moment zijn twee van de drie filmpjes op YouTube te vinden, de derde en laatste van de campagne wordt vrijdag opgenomen. Vanaf 15 oktober worden de reclamespotjes vertoond in de bioscoop.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.