Terug

Volg Hart van Nederland

Onderzoek: miljoenen Nederlanders ongelukkig door sociale media

Onderzoek: miljoenen Nederlanders ongelukkig door sociale media

Milieu en Gezondheid

28 jan 2024, 16:16

Newcom voert jaarlijks het Nationale Social Media Onderzoek uit. Het onderzocht onder andere wat sociale media doet met de mentale gezondheid van gebruikers. Het resultaat belooft weinig goeds. Ruim zes miljoen Nederlanders vinden namelijk dat sociale media een gevaar vormen voor het mentale welzijn.

Van die groep overwegen zo'n 4 miljoen mensen regelmatig om te stoppen met Instagram, TikTok of Facebook. En nog zo'n 2 miljoen mensen worden een stuk ongelukkiger door hun sociale media-gebruik.

TikTok staat vol met uitdagingen en ze zijn lang niet allemaal onschuldig. En Nederlandse jongeren doen er steeds vaker aan mee. Deskundigen maken zich grote zorgen, zo vertellen ze in deze video.

Jongeren gaan te ver met TikTok-uitdagingen: soms levensgevaarlijk
2:30
Jongeren gaan te ver met TikTok-uitdagingen: soms levensgevaarlijk

Blijven scrollen

Hoewel het ongelukkige gevoel bij alle leeftijdsgroepen voorkomt, blijken vooral millennials en Gen Z-ers ongelukkiger te worden van sociale media. Hoofdonderzoeker Tim Jonker zegt daar het volgende over: "Jongeren hebben veel last van fomo, fear of missing out. Ze zijn bang dat ze iets missen als ze niet de hele dag scrollen. En een op de drie ondervraagden stelt ook meer zelfvertrouwen te krijgen van het gebruik van sociale media. De helft van de gebruikers ervaart socials als een aanvulling op zijn of haar échte leven,” legt hij uit. Die positieve kanten zorgen ervoor dat veel mensen blijven scrollen.

Dingen als keuzestress en angst staan tegenover de positieve kant en zorgen voor een ongelukkig gevoel. Jonker: "Er zijn te veel evenementen en hobby’s, zeker op sociale media. Was een ander feestje niet veel leuker dan die waar jij bent geweest? Heb je wel de juiste kleren gekozen om erbij te horen? Influencers schetsen een perfect beeld waar gebruikers toch aan willen voldoen. Die schaduwkant openbaart zich bij steeds meer mensen."

14,3 miljoen Nederlanders

Dat is niet gek. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat we met zijn allen heel wat uurtjes op sociale media doorbrengen. Zo'n 14,3 miljoen Nederlanders gebruiken dagelijks sociale media, waarbij we gemiddeld zo’n 2 uur per dag scrollen. De meest gebruikte sociale media zijn WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn. Onder tieners is TikTok en Snapchat het populairst.

Het nieuwste sociale media-plaform, Threads, brengt het er iets minder goed vanaf. Ondanks dat het sinds december 2023 bijna een miljoen gebruikers heeft, lijkt het succes van Threads kortstondig. Inmiddels zijn al 400.000 gebruikers weer afgehaakt en lijkt het erop dat weinig niet-gebruikers het nog gaan gebruiken.

Het beste van Hart van Nederland? Volg ons op WhatsApp of Threads

Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Door op ‘aanmelden’ te klikken, ga ik ermee akkoord dat mijn persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Door op ‘aanmelden’ te klikken, ga ik ermee akkoord dat mijn persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.