Milieu en Gezondheid
11 jan 2022, 19:48
Hoewel het click & collect-systeem ondernemers ondanks de lockdown de kans biedt om te blijven verkopen, blijkt het in de praktijk niet probleemloos te gaan. Steeds vaker hebben winkeliers te maken met boze klanten. Het personeel van winkelier Bianca uit Helmond wordt regelmatig uitgescholden om de regelgeving. "Ik heb met tranen in de winkel gestaan", vertelt ze.
Bianca en haar man zijn al 27 jaar eigenaar van een gemakswinkel, maar verliezen de laatste tijd hun plezier in het werk. “Vorig jaar was er nog begrip, maar nu is er geen draagvlak meer”, vertelt de eigenaresse. “Mensen reageren hun frustratie op ons af.”
Dat leidt tot dagelijkse scheldpartijen, vertelt ze. "Laatst kwam iemand een pakketje ophalen en wilde tegelijkertijd zijn Staatslot verzilveren. Toen ik uitlegde dat de klant daar een afspraak voor moest maken, noemde hij me een ‘kuthoer’", aldus de Helmondse. "Mijn man werd laatst uitgemaakt voor rotte vis, omdat hij geen puzzelboekje wilde meegeven zonder bestelling."
Naast de scheldpartijen, vindt Bianca het ook jammer dat mensen opmerkingen maken. "Als ik zeg dat ze moeten bestellen, zeggen ze dat ze naar de supermarkt of benzinepomp gaan. Zo’n steek doet zeer. Het is iedere keer een trap na voor iets waarvoor wij niet verantwoordelijk zijn."
De gemakswinkel wordt regelmatig in de gaten gehouden door boa's. Als iemand toch in de winkel was voor een bestelling, werd er wel eens iets verkocht. Dat leverde een waarschuwing op. Bij de volgende moeten de eigenaren een boete van 5000 euro betalen. "Ik word er misselijk van", vertelt ze. "Je voelt de hele tijd die dreiging boven ons hoofd hangen, dus we zijn voorzichtig."
De scheldpartijen doet het stel zo veel, dat ze een paar dagen vrij hebben genomen. "We zaten er doorheen", vertelt ze. "We hebben het vaak over de psychische gevolgen van deze lockdown voor jongeren, maar er wordt niet gekeken naar hoe dit voor ondernemers is."
Zaterdagavond uitte Bianca haar ervaringen in een Facebook-post. Daar reageren haar klanten erg meelevend. "Ik heb de reacties met tranen in mijn ogen gelezen", geeft ze toe. "Het medeleven is heel fijn, voor deze klanten doen we het nog."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.