Milieu en Gezondheid
27 mei 2020, 21:00
Medewerkers van Stichting Ambulance Wens zijn verbijsterd over de houding van een leidinggevende van woonzorgcentrum Rehoboth in Goes. Zij voorkwam dat een zieke bewoonster afscheid kon nemen van haar stervende man, omdat coronabescherming voor het personeel volgens haar te duur was. Inmiddels blijkt uit een reactie van het woonzorgcentrum dat de vork anders in de steel zit. Lees hun reactie verderop in het bericht. De stichting en de familie van het echtpaar hadden geregeld dat de 82-jarige vrouw en haar man na 55 jaar huwelijk voor het laatst afscheid van elkaar konden nemen, maar toen medewerkers van de stichting met de man bij Rehoboth voor de deur stonden om haar op te halen, stak de leidinggevende daar een stokje voor. Op letterlijk het laatste moment zorgde zij ervoor dat de laatste wens van haar cliënt's echtgenoot niet door kon gaan en bleef de deur gesloten.
"Nee, het gaat niet gebeuren, het kan niet. Stel dat zij terugkomt en ze heeft corona, dat moeten we hier niet hebben", was de boodschap, vertelt ambulancemedewerker Kees Veldboer van Ambulance Wens aangeslagen aan Hart van Nederland. "De vrouw zit al twee maanden lang op eenpersoonskamer, feitelijk in quarantaine! Haar man zit echt in laatste fase van zijn leven en zij is ook ziek. Die man die heeft alle krachten gespaard om dit te kunnen doen." De vrijwilligers en de familie van het echtpaar hebben een uur voor de deur gestaan om te proberen de laatste reünie toch nog voor elkaar te krijgen, maar men was onverbiddelijk, vertellen zowel de vrijwilligers als de familie aan Kees. Hij is "zo kwaad dat mensen in de zorg zó met mensen omgaan". "Beleid dat je het niet doet vind ik tot daar aan toe, dan is het tenminste duidelijk. Maar je moet niet eerst zeggen dat het wel mag en even later dat het niet mag. Daar ben ik heel kwaad om geworden."
Hij hoopte alsnog te regelen dat het echtpaar elkaar toch nog een laatste keer mocht zien, maar het is te laat. "De man heeft inmiddels palliatieve sedatie gekregen en is in slaap gebracht. Hij gaat waarschijnlijk vanavond of vannacht overlijden. Zonder afscheid te hebben genomen van zijn echtgenote." Kees brengt "dit onrecht" naar buiten in de hoop dat het een verschil maakt. "Ik wil dat dit soort praktijken niet meer kunnen in deze wereld. Stel dat ze samen hun ogen dicht hadden kunnen doen? Dat wordt hen nu ontnomen."
Het verhaal werd op de Facebookpagina van Ambulance Wens geplaatst en de vernietigende reacties op de handelswijze van Rehoboth zijn niet van de lucht. "Hoe is zo’n iemand in hemelsnaam in de zorg terechtgekomen, niet omdat ze het empathisch vermogen van een koe heeft", schrijft iemand onder het Facebookbericht. Een ander vatte de koe bij de horens en heeft meteen een mail gestuurd naar Rehoboth. "Heb niet de illusie dat dat iets in beweging zet, maar als ze een paar nachten slecht slapen door deze onmenselijk actie is me dat ook al wat waard!"
Teunis Stoop, van de overkoepelende organisatie Cedrah waar het woonzorgcentrum in Goes onder valt, laat desgevraagd weten dat wat hen betreft de feiten "anders en genuanceerder" liggen. Enerzijds hebben ze te maken met de regels van het RIVM en "anderzijds willen we daarin niet voorbijgaan aan de menselijkheid".
Cedrah heeft "al twee keer eerder deze wens van het echtpaar om afscheid van elkaar te nemen in vervulling laten gaan". De eerste keer was begin mei en toen mocht meneer, nadat hij terminaal was verklaard, bij zijn vrouw op bezoek bij Rehoboth om afscheid te nemen. "Toen hebben we dus een uitzondering op de regels gemaakt omdat we die menselijkheid hoog in het vaandel hebben staan", aldus Stoop. De tweede keer was op 17 mei en toen belde Stichting Ambulance Wens volgens Stoop toen ze al onderweg waren om mevrouw op te halen, zonder dit van tevoren af te stemmen. "Normaal innen we bij dat soort dingen eerst zorgvuldig het advies van bijvoorbeeld een behandelend arts. Maar in het kader van de menselijkheid hebben we ook die wens toen gefaciliteerd en is mevrouw daarheen gegaan."
Volgens Stoop vond eenzelfde scenario deze woensdag weer plaats en was de stichting met de echtgenoot al onderweg naar het woonzorgcentrum, "weer zonder afstemming van tevoren". "Nou was het na de vorige keer zo dat het afscheid een zodanige impact had op de conditie van mevrouw dat het niet zomaar meer kon." Er is contact gezocht met de behandelend arts en op basis daarvan besloten om er dit keer niet aan mee te werken. In het door Ambulance Wens geschetste beeld herkent de instelling zich niet, vervolgt Stoop. "We hebben juist geprobeerd daar zo goed mogelijk aan tegemoet te komen en de wens tot twee keer toe gefaciliteerd. Aan de ene kant moeten we de regels handhaven, aan de andere kant willen we de menselijkheid in acht houden. Nu ging het om de zorg voor cliënt."
De zorginstelling stelt dat ze door de stichting "voor het blok worden gezet". "Er is dus tot twee keer toe kort voor het bezoek gebeld door Stichting Ambulance Wens gebeld dat ze onderweg zijn. Ze doen dan de mededeling dat ze onderweg zijn of komen." Dat is iets anders dan overleg, aldus Stoop.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.