Milieu en Gezondheid
31 mrt 2022, 21:13
Duizenden reizigers hebben na twee jaar nog altijd geen geld teruggekregen voor hun vlucht die niet doorging door corona. Vooral buitenlandse vliegmaatschappijen en ticketplatforms komen maar niet over de brug. "Ik heb niets aan vouchers."
BNR heeft navraag gedaan bij drie grote claimorganisaties en daaruit blijkt dat zo'n 5.000 reizigers nog altijd op hun geld wachten. Het zou in totaal om miljoenen euro's gaan die nog teruggegeven moeten worden. "Luchtvaartmaatschappijen zijn vaak onbereikbaar of ze verschuilen zich achter voucherregelingen", aldus Remco Kuilman van Aviclaim.
Ook Maarten Hermens is al twee jaar bezig om zijn geld terug te krijgen. Hij boekte drie vliegtickets naar Spanje voor mei 2020. "We wilden niet de hoofdprijs betalen, dus ik heb geboekt bij Vueling, een prijsstunter", vertelt hij aan Hart van Nederland. "Het totaalbedrag was 800 euro."
De Maastrichtenaar zou met zijn vrouw en zus naar bedevaartsoord Santiago de Compostella gaan, om daar zijn wandelende broer te onthalen op diens zestigste verjaardag. Maar corona gooide roet in het eten en de trip ging niet door. Sindsdien probeert Hermens het ticketbedrag terug te krijgen, waar de reiziger ook recht op heeft.
Eerst probeerde hij het geld terug te krijgen via het reisbureau, later volgende een eindeloze briefwisseling met de Spaanse luchtvaartmaatschappij. "Ik heb vouchers gekregen, maar heb al verschillende malen uitgelegd dat ik mijn geld terug wil", verzucht hij. "Die verjaardag is geweest, dus ik heb verder niets meer aan deze tickets."
Alle inspanningen hebben tot nu toe niets uitgehaald: de 800 euro is nog altijd niet teruggestort op zijn bankrekening. Hermens is blij dat hij een rechtsbijstandsverzekering heeft: "Anders was ik nu helemaal verloren geweest." Inmiddels ligt er bij Vueling een dagvaarding op de mat, via de deurwaarder. Wordt ongetwijfeld vervolgd dus.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.