Milieu en Gezondheid
24 dec 2021, 23:13
Wie aan Click & Collect denkt, ziet waarschijnlijk een treurige rij voor een halfdichte deur voor zich. In Kampen wilde de ondernemersvereniging daar verandering in brengen. Daarom hebben ze 25 kraampjes voor de deuren in de winkelstraat geplaatst. Deze 'lockdownmarkt' moet ervoor zorgen dat de winkelstraat uitnodigend en gezelliger wordt. Maar het mag niet té gezellig worden, waarschuwt de gemeente.
Tijdens de harde lockdown heerst het beeld van verlaten winkelstraten. Michiel de Groot, voorzitter van de ondernemersvereniging, zag andere ondernemers de deuren barricaderen en wilde het anders doen. Het gouden idee: een kraampje voor de deur. Over de winkelstraat staan 25 kraampjes verspreid. "Hierdoor zijn de winkels beter zichtbaar en is het fijner voor klanten als het slecht weer is," legt Michiel uit. "Bovendien straalt het meer gezelligheid en klantvriendelijkheid uit."
Té gezellig mag het niet worden, vindt de gemeente. Ondernemers mogen de kraampjes wel versieren, maar daar geen producten stallen. Dan lijkt het meer op een kerstmarkt en dat mag momenteel niet. Volgens de gemeente moet het bovendien niet leiden naar meer publiek.
Een van de ondernemers die een kraampje aanvroeg, is Wilco van Werven, eigenaar van sportwinkel Sport2000 in Kampen. "Eerst had ik de deur op een kier open, maar toen liepen sommige mensen gewoon binnen. Dat wil je natuurlijk niet hebben," vertelt hij. "Als iemand bijvoorbeeld een muts nodig heeft, dan kan hij ons bellen of benaderen via social media. Dan laten we de keuzes aan het kraampje zien," legt hij uit.
Ook schoenenwinkel Ziengs heeft een kraampje, versierd met goud tafelzeil. "Mensen komen op het kraampje af om even een praatje te maken. Zelfs als ze niets kopen, heb je dan toch gelukkig even klantcontact," vertelt een medewerker.
Directeur Pepijn Keijsen van HEMA Kampen wilde zo'n kraampje. Volgens hem zorgt het voor een gezelligere sfeer in de winkelstraat. "Het zou helemaal mooi zijn als het ook nog zou sneeuwen," vertelt hij. "Bovendien zorgt het voor levendigheid. Onze medewerkers zijn gewoon aan het werk, dus het is fijn dat de klanten dat kunnen zien."
Toch ziet niet iedere ondernemer er nut in, merkt Michiel. "Kledingwinkels waren minder enthousiast. Kleding passen is natuurlijk al een probleem, dus klanten kunnen beter meer meenemen en het retourneren," vertelt Michiel. De kraampjes blijven in ieder geval tot 14 januari staan.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.