Milieu en Gezondheid
1 dec 2022, 23:05
Leraren maken zich grote zorgen over hun leerlingen. Na jaren thuis zitten door corona, merken ze dat scholieren minder goed kunnen leren en zelfs apathisch lijken. Leerlingen op de middelbare school zijn na de pandemie nog steeds niet de oude en daarom trok wiskundeleraar Matthijn Tromp aan de bel.
"In 2021 mochten leerlingen weer naar school en toen waren ze bij lange na niet in staat om iets te doen", vertelt Tromp aan Hart van Nederland. "Maar dat hield wel heel lang aan. Begin dit jaar dacht ik: dit blijft zo. Wat is er toch aan de hand?"
Voor de meeste leerlingen is school niet hun favoriete bezigheid, maar Tromp merkte een duidelijk verschil van voor en na corona. "Ze zijn apathisch en rusteloos, maar ze kunnen ook hun huiswerk niet inplannen, ze vergeten hun schriften, ze kunnen korte teksten niet samenvatten. Het leren lukt gewoon niet."
Hij ging zelf op onderzoek uit en kwam tot de conclusie dat het niet alleen aan de online lessen ligt. "Het is groter dan dat. Leerlingen konden tijdens corona helemaal niet weg. Ze hebben twee jaar in een soort tijdmachine gezeten, hun slaapkamer, terwijl de rest van de wereld doorging."
"Ze konden niet naar de sport of naar een bijbaan, geen vriendjes of vriendinnetjes zien", legt Tromp uit. "En dat is heel belangrijk voor hun sociale ontwikkeling. Ze hadden geen interactie met mensen. Nu mogen ze weer naar buiten, maar je merkt dat ze iets gemist hebben." De focus moet nu dus liggen op hun mentale welzijn.
Het Haarlem College, waar Trom lesgeeft, heeft al een aantal stappen ondernomen om leerlingen te helpen bij hun sociale ontwikkeling. "We hebben een grotere introductieweek gedaan, maar we hebben bijvoorbeeld nu ook kleinere klassen zodat we meer contact hebben met de leerlingen."
Toch is dit nog lang niet genoeg. "Het werkt wel", zegt Tromp. "Maar het is niet genoeg." Daarom organiseert de VO-raad, de belangenorganisatie voor het voortgezet onderwijs, online bijeenkomsten waarin docenten kunnen sparren over hun ervaringen en oplossingen.
Voorzitter Henk Hagoort van de de VO-raad erkent dat het geschetste beeld landelijk is. "Leerlingen zijn moeilijker te motiveren, komen niet aan hun huiswerk toe en gedragen zich anders in de groep." Dat er de afgelopen jaren weinig structuur was ziet Hagoort als een van de grote boosdoeners. "Het is voor veel leraren knap lastig om leerlingen te motiveren."
En dat de leerlingen van Tromp niet de enige zijn met deze problemen, blijkt wel. Tot nu toe hebben 600 leraren zich aangemeld voor de bijeenkomsten.
De achterstanden worden nog niet hard ingehaald. "Het is belangrijk dat de leerlingen beter in hun vel gaan zitten. Dat ze hun diploma halen en hier niet hun hele leven last van gaan hebben." spreekt Hagoort zijn zorg uit.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.