
Milieu en Gezondheid
14 feb 2022, 09:51
Een meerderheid van de leerkrachten vindt dat middelbare scholen hun leerlingen meer bij moeten brengen over seksualiteit, zeker in de bovenbouw. Zes op de tien docenten zijn ontevreden over de reguliere lesmethodes, melden kenniscentrum Rutgers en Soa Aids Nederland. Aan seksueel plezier, toestemming (consent) en seksueel grensoverschrijdend gedrag wordt volgens het onderzoek nog te weinig aandacht besteed.
De helft van de ondervraagde docenten geeft aan dat door de coronapandemie op hun school minder aandacht is besteed aan relationele en seksuele vorming. Onder biologiedocenten is dit zelfs twee derde. Eén op de 25 scholen besteedde hier helemaal geen aandacht aan. Aan online veiligheid wordt op iets meer dan de helft van de scholen aandacht gegeven.
Het onderzoek is op verzoek van kenniscentrum Rutgers en Soa Aids Nederland uitgevoerd. Het bestond uit twee peilingen en is uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek. Aan de ene peiling deden 400 leerkrachten mee, de andere vragenlijst werd ingevuld door 510 leraren en 213 schoolleiders. Ze deden dat voor de uitzending van BOOS over misstanden bij The Voice of Holland en de golf van berichtgeving over grensoverschrijdend gedrag die volgde.
Van de 400 leraren die meededen aan het onderzoek, vindt 72 procent dat seksuele vorming niet alleen in de onderbouw, maar ook in de bovenbouw een verplicht onderdeel zou moeten zijn. Volgens de opdrachtgevers zou het kabinet seksuele vorming "een structurele plek" moeten geven in het voortgezet onderwijs. "Juist op de leeftijd dat jongeren seksueel actief worden. Alleen dan kan er een nieuwe generatie opgroeien met begrip van diversiteit en respect voor elkaars grenzen en wensen", stellen Rutgers en Soa Aids Nederland.
ANP
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.