Terug

Volg Hart van Nederland

'Perfecte' influencers zijn uit, tiktokkers met onzekerheden scoren juist op internet

'Perfecte' influencers zijn uit, tiktokkers met onzekerheden scoren juist op internet

Milieu en Gezondheid

18 mei 2022, 21:38

Succesvolle influencers met een strak lichaam, de mooiste merkkleding en andere dure spullen is niet meer van deze tijd. Het 'perfecte' plaatje wordt op social media steeds minder belangrijk, sterker nog: juist 'kwetsbare' influencers scoren op het internet.

Een goed voorbeeld van zo'n 'kwetsbare' influcencer is Endri Sulaj, beter bekend als Lilhandi op TikTok. Hij steekt in zijn filmpjes de draak met zijn spierziekte. Met zijn ruim 330.000 volgers inspireert hij zijn publiek om positief in het leven te staan en gebruikt hij het platform voor humor en zelfspot.

"Ik hou ervan om mensen te inspireren en mensen te laten zien dat je in je leven altijd moet doen wat je wil", vertelt Endri tegen Hart van Nederland. En dat lukt hem ook: inmiddels is hij namelijk genomineerd voor beste tiktokker bij de The Best Social Awards. "Ik verwachtte het niet, maar ik vind het echt leuk! Ik ben blij dat ik iets kan betekenen voor de mensen."

'Het zorgt voor minder stress'

Psychologe Hanan Haddouch merkt dat steeds meer influencers afstappen van het perfecte plaatje en juist een meer menselijke kant laten zien op social media. Ze vindt het een gezonde ontwikkeling dat influencers zich kwetsbaarder opstellen. "Je ziet op een puurdere manier hoe het leven van mensen eruitziet", legt de expert uit.

Het is volgens haar dan ook goed dat influencers met een platform over hun onzekerheden vertellen. Hoe Endri ook juist humor gebruikt voor zwaardere onderwerpen zoals zijn spierziekte, noemt Haddouch een goede ontwikkeling. "Af en toe moet je lachen om je eigen ellende. Het zorgt voor minder stress."

Goed voor volgers én influencers

De psychologe verwacht dat de trend van het maken van 'pure' content zal doorzetten. "Betekenisvolle content gaat het beter doen", zegt ze. "Ze willen meer zien en ervaren. Volgers vinden het belangrijker worden dan een mooie outfit. Influencers moeten hierop gaan inspelen."

En niet alleen voor de volgers zal deze ontwikkeling goed uitpakken, benadrukt Haddouch. Óók voor de influencers zelf zal het prettig zijn om niet altijd de beste versie van henzelf te hoeven laten zien. "Het maakt je mens. Het zorgt ook voor een stukje erkenning bij de influencer en de volgers."

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.