Milieu en Gezondheid
20 dec 2021, 23:12
Nu alle niet-essentiële winkels dicht zijn, is het nog maar de vraag of winkels hun pakketjes op tijd bij de klant krijgen. Zéker met oog op de kerstdagen. Alles wordt op alles gezet. Zo krijgen winkeliers in Deventer hulp van speciale fietskoeriers.
Net als vorig jaar december worden de rijders van Fietskoerier Deventer ingezet om pakketjes van winkels in de stad rond te brengen. En dat is maar goed ook, want Nederlanders zitten massaal in de stress. Ruim zestig procent is bang dat de kerstcadeaus niet op tijd in huis zijn, blijkt uit onderzoek onder meer dan 3000 leden van het Hart van Nederland-panel.
Nederlanders zijn ondanks de lockdown trouw aan de fysieke winkels. 57 procent geeft namelijk aan de kerstcadeaus dit jaar niet online te hebben besteld. 41 procent van de respondenten deed dat wel, ten minste een deel van de cadeaus.
Onder andere fietskoerier Siemon Jacobs moet pakketjes van winkels in Deventer vliegensvlug bij de klanten krijgen. "We zijn na de aankondiging van de lockdown druk aan het plannen geslagen. We bellen nu alle winkels om afspraken te maken", vertelt Jacobs aan Hart van Nederland. Maandag gingen hij en zijn collega's bij winkels in het centrum van Deventer langs om de eerste pakketjes op te halen.
Eén van de winkels die gebruik maakt van de service, is spelletjeswinkel Koning Willem. Eigenaar Wilko ten Dam vertelt: "We zijn heel blij met dit initiatief. Deventer laat ons niet vallen."
Maar hoe blij hij ook is met de fietskoeriers, Ten Dam had natuurlijk liever zelf klanten willen ontvangen in zijn winkel: "We hebben normaal een lekker lopende zaak. Op een goeie dag hebben we zo tweehonderd klanten. Dat halen we met online bestellingen nooit. Ik wil niet wanhopig klinken, maar de wanhoop is er inmiddels wel. Het is de derde keer dat we dicht moeten, je hoeft geen Einstein te zijn om te weten dat dat een enorme impact heeft."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.