Milieu en Gezondheid
30 nov 2021, 17:47
Luchtvaartmaatschappij KLM biedt zijn excuses aan voor het rommelige verloop van de afhandeling van twee vluchten uit Zuid-Afrika afgelopen vrijdag. Verschillende passagiers klaagden over de wijze waarop ze in isolatie werden geplaatst vanwege de nieuwe Omikronvariant die is ontdekt in het zuiden van Afrika.
Klanten die daar behoefte aan hebben, kunnen nog met KLM in gesprek. Volgens een woordvoerder van de maatschappij is van een eventuele schadevergoeding nog geen sprake.
Volgens de klagers was onder andere de communicatie onvoldoende en waren omstandigheden onhygiënisch, waarmee de kans op verdere verspreiding van het coronavirus op de loer lag. Ze moesten uren in het vliegtuig blijven. De ruimte waar ze daarna heen moesten zou te krap zijn geweest waarbij het ook aan frisse lucht zou hebben ontbroken. Ook duurde het uren voordat er voor eten en drinken was gezorgd.
KLM zegt in een reactie heel goed te begrijpen dat passagiers ontevreden zijn over de gang van zaken rondom de vluchten. De maatschappij werd naar eigen zeggen vrijdagochtend verrast door de plotseling aangepaste reisrestricties, terwijl de vluchten al onderweg waren naar Nederland.
"We balen er enorm van dat klanten mede door externe omstandigheden lange tijd geen duidelijkheid verschaft kon worden over het proces, zij zo veel uren aan boord moesten blijven en vervolgens op deze niet-klantvriendelijke wijze behandeld zijn", aldus de maatschappij in een verklaring. KLM wil dit soort situaties in de toekomst voorkomen en wil daarom met de GGD en Schiphol om tafel gaan om te leren en het proces voor klanten te verbeteren.
Op de twee KLM-vluchten uit Johannesburg en Kaapstad bleken besmette reizigers te zitten. De GGD moest in allerijl passagiers testen. Uiteindelijk bleken 61 van de in totaal ruim zeshonderd passagiers besmet met het coronavirus. Zeker veertien van hen bleken besmet met de nieuwe Omikronvariant, die ontdekt is in het zuiden van Afrika. Zij moesten verplicht in isolatie in een hotel. Alle andere reizigers uit de twee toestellen moesten in thuisquarantaine. Voor dat het zover was hadden zij op Schiphol te maken met verschillende ontberingen.
Schiphol stelde eerder dat de reizigers vanuit Zuid-Afrika er nadrukkelijk op gewezen zijn een mondkapje te dragen en afstand te houden. Veel van hen zouden zich volgens de KLM niet aan de coronamaatregelen hebben gehouden. De luchthaven zegt gehandeld te hebben volgens het protocol voor infectieziekten en is bezig met een evaluatie van de "uitzonderlijke situatie" die vrijdag ontstond, zei een woordvoerder.
ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.