Milieu en Gezondheid
12 mrt 2021, 22:49
Een flinke domper voor klanten van reisorganisatie Corendon die nog geld tegoed hebben nadat hun reis vorig jaar niet doorging. Ze wachten nu al een jaar op terugbetaling en voorlopig krijgen ze nog niks. Dat liet Corendon hen vrijdag weten. De touroperator stuurde een e-mail waarin ze uitleggen dat ze nog niets kunnen betalen omdat het voucherfonds van de overheid nog niet operationeel is. Monique Devilee uit Utrecht is boos. Ze wist niet wat ze las toen ze vrijdagochtend haar mailbox opende. "Ik wacht nu al een jaar op mijn geld. 1655,50 Euro is echt ontzettend veel geld voor mij. Mijn geduld is gewoon op en ik begin nu het gevoel te krijgen dat ik word belazerd."
Ook Arianne van der Bent uit Katwijk is het wachten beu. "We zouden vorig jaar op vakantie gaan naar Griekenland en we hebben meer dan 5100 Euro betaald. Toen gingen de grenzen dicht door corona en werden alle vakantiereizen geannuleerd. Het is een enorme smak geld en na een jaar afwachten begin ik me nu serieus zorgen te maken."
In de verstuurde e-mail schrijft Corendon: "De belangrijkste reden dat wij uw voucherbedrag nog niet kunnen terugbetalen, is dat het voucherfonds nog niet operationeel is. Het voucherfonds is het fonds waar reisbedrijven het geld kunnen lenen om vouchers terug te betalen." Het is dus simpel: zolang Corendon nog wacht op geld van het voucherfonds krijgen de klanten geen cent. Ook al was de afspraak dat de zogenaamde coronavouchers een jaar geldig zouden zijn en klanten daarna hun geld terug zouden krijgen.
In de mail legt Corendon ook uit waar de reisorganisatie nu op wacht: "Er wordt onder andere nog gewacht op goedkeuring vanuit de Europese Commissie. Pas daarna kunnen vanuit de overheid de gelden worden overgemaakt naar het fonds en kunnen de reisorganisaties er aanspraak op maken."
Voor Frank Oostdam van brancheorganisatie ANVR is dit probleem geen verrassing: "Dit is absoluut niet fijn, maar we wisten dat dit zou gebeuren. Het klopt dat het voucherfonds nog niet operationeel is doordat de Europese Commissie nog geen goedkeuring heeft gegeven. Dat Corendon nu de eerste organisatie is die in deze problemen komt is logisch omdat zij vorig jaar als eerste zijn begonnen met vouchers, de rest volgde in de maanden april, mei, juni. We hopen dat de Europese Commissie binnen een week of twee goedkeuring kan geven en dat alles daarna netjes wordt opgelost."
Het uitstellen van de terugbetaling geeft veel klanten van Corendon een naar gevoel. Monique Devilee: "Eerst wil je niet moeilijk doen, je zit toch samen in dezelfde coronacrisis. Maar ik dacht al die tijd dat een jaar wel de absolute maximale termijn was. En nu duurt het dus nog langer. Wie geeft mij de garantie dat ik mijn geld ooit nog terugzie?" Arianne van der Bent: "Ik heb het geluk dat ik niet in de financiële problemen kom doordat Corendon niet betaalt, maar het is toch wel heel veel geld. Hoe langer het nu duurt hoe onzekerder ik me voel." CEO van Corendon Steven van der Heijden wil de wachtende klanten geruststellen: "We gaan iedereen tot de laatste cent terugbetalen. Zodra de Europese Commissie goedkeuring geeft, maken wij onze duizenden klanten met vouchers direct hun geld over. Daarnaast hebben wij een klein aantal schrijnende gevallen al uit eigen zak gecompenseerd."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.